Gamende vrouwen geven meer uit in digitale winkel

Vrouwen die online games spelen, geven gemiddeld twee keer zoveel geld uit aan virtuele voorwerpen als mannelijke gamers. Dit blijkt uit onderzoek van Playspan en VGmarket dat woensdag gepubliceerd is. Playspan en VGmarket richten zich onder meer op het gebruik van virtueel geld en onderzoek naar de game-industrie.

Uit het onderzoek van de twee bedrijven blijkt dat vrouwen gemiddeld jaarlijks 39 euro besteden aan het kopen van virtueel geld. Bij mannen is dat slechts 19,50 euro. Bij de aanschaf van virtuele voorwerpen is het verschil iets kleiner: 42,90 om 23,40 euro. Het onderzoek richtte zich niet alleen op de aanschaf van virtueel geld of een virtueel zwaard, maar ook op extra levels en missies voor games op de pc, Playstation 3 en Xbox 360.

Steeds vaker verdienen bedrijven miljoenen euro's met de verkoop van virtuele producten of extra levels. Van de eerste uitbreiding voor het schietspel Call of Duty: Modern Warfare 2 werden binnen een week 2,5 miljoen exemplaren gedownload. Daarnaast werd een virtueel paard voor in de grote online wereld World of Warcraft zo vaak gedownload dat het in een dag meer dan 2,5 miljoen euro in het laatje bracht.

Vrouwen geven meer uit in digitale winkel
Vrouwen geven meer uit in digitale winkel (Foto: Novum)