IND heeft miljoenentekort

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) had vorig jaar een exploitatietekort van 34 miljoen euro. Dat blijkt uit een rapport van de Algemene Rekenkamer (AR) naar het functioneren van de dienst, dat vandaag werd gepresenteerd.

De Rekenkamer hield de IND in 2004 ook al eens tegen het licht. De organisatie is duidelijk beter gaan functioneren, stellen de onderzoekers vast. Zo is de IND telefonisch beter bereikbaar, is het aantal klachten aanzienlijk minder en is de klanttevredenheid verbeterd.

Toch zijn alle doelstellingen nog niet bereikt. Bezwaarschriften worden wel sneller afgehandeld dan in 2004, maar nog steeds niet snel genoeg. Ook geeft de IND nog steeds te veel geld uit, met een tekort dat vorig jaar uitkwam op 34 miljoen euro. De dienst verwacht flink te kunnen besparen met een nieuw 'veelomvattend' ict-programma, maar de Rekenkamer vraagt zich af of dit systeem op tijd in gebruik kan worden genomen.

Demissionair minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) laat in een reactie weten dat hij verwacht dat de IND uiteindelijk bezwaarprocedures binnen de wettelijke termijn zal afhandelen, omdat die termijn binnenkort wordt verlengd. Dat de kosten die de IND maakt volledig worden gedekt is echter niet mogelijk, aldus de bewindsman.