Nederlanders eten vaker vis

Nederlanders hebben vorig jaar thuis meer vis gegeten, na twee jaar van stabilisatie. De visconsumptie steeg met vier procent naar ruim 57 duizend ton. Huishoudens gaven ruim 512 miljoen euro uit aan vis uit, ook een toename van vier procent ten opzichte van 2008. Dat meldt het Nederlands Visbureau vandaag.

Vooral tonijn in blik, gezouten haring, pangasius en zalm deden het goed. Nederlanders aten vorig jaar gemiddeld 3,6 kilo vis, een pond meer dan in 2004. Gemiddeld werd een keer in de drie weken vis gekocht. Vooral supermarkten zagen de omzet groeien. De toename komt volgens het bureau onder meer doordat mensen zich bewuster zijn van de gezondheidsaspecten van vis.

Mensen onder de 35 jaar kopen nog altijd minder vaak vis dan de bovenliggende leeftijdsklassen. Vijftigplussers blijven nog steeds de grootverbruikers. Om jonge huishoudens te stimuleren meer vis te eten, richt de campagne van het Nederlands Visbureau zich dit jaar vooral op hen.