'Eén meldkamer voor alle hulpdiensten'

Als het aan minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) ligt, komt er uiteindelijk één meldkamer voor alle hulpdiensten. Hiermee moeten de ruim twintig regionale meldkamers van de politie, brandweer en ambulances vervangen worden. Ter Horst wil wel dat de meldkamer over drie locaties verspreid wordt, om uitval bij onderhoud en storingen te voorkomen.

Ter Horst doet haar voorstel in een brief aan het Veiligheidsberaad, dat bestaat uit alle burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio. Volgens Ter Horst kan het inrichten van één landelijke meldkamer zorgen voor een betere kwaliteit bij de hulpverlening bij incidenten, rampen en crises en dit alles tegen lagere kosten.

Meldkamers zijn het informatie- en coördinatieknooppunt wanneer het gaat om de dagelijkse afhandeling van incidenten, maar ook bij rampen en crises. Momenteel verschillen de werkprocessen en inrichting van de verschillende meldkamers dusdanig van elkaar, dat zij niet optimaal kunnen functioneren. Er is namelijk te weinig standaardisatie en onderlinge uitwisselbaarheid.

Nieuwe ontwikkelingen, zoals de toekomstige invoering van cell broadcast (alarmering via gsm), Burgernet en Amber Alert vereisen standaardisatie en onderlinge uitwisselbaarheid. Ook zal een meldkamer geavanceerde voorzieningen moeten hebben om foto's en filmpjes te kunnen verwerken die het publiek tijdens een incident maakt. Het hebben van één landelijke meldkamer (verspreid over drie locaties) kan hier een grote bijdrage aan leveren, meent Ter Horst.