Veel studenten klagen over ov-chipkaart

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft al veel klachten binnengekregen van studenten over de ov-chipkaart. De meeste studenten die een klacht indienen melden dat ze nog geen kaart hebben ontvangen, zegt vice-voorzitter van de LSVb Dennis Wiersma vandaag.

De bond heeft zeker honderd klachten op papier binnengekregen. Daarnaast zijn er in een week tijd iedere dag tientallen telefoontjes met klachten binnengekomen.

Behalve dat ze nog geen kaart hebben ontvangen, klagen sommige studenten erover dat er niet goed op hun kaart is gezet of zij een weekendkaart of een weekkaart hebben. Bij anderen wordt er als zij bijvoorbeeld een weekkaart hebben, maar in het weekend reizen een onjuist bedrag afgeschreven. Sommige studenten klagen daarnaast over storingen.

De LSVb geeft de klachten door naar de vervoerders, die ze in behandeling nemen, zegt Wiersma. "Wij krijgen vervolgens weer een terugkoppeling." Ondertussen houdt de LSVb de ontwikkelingen in de gaten.

De studentenvakbond let onder meer vooral op of voldoende studenten hun chipkaart activeren. Studenten moeten vanaf 1 februari verplicht met de ov-chipkaart reizen. De bedoeling is dat zo'n zevenhonderdduizend studenten deze maand hun chipkaart activeren.

Vooralsnog hebben 170 duizend studenten dit pas gedaan en het aantal studenten dat de kaart activeert, wordt met de dag minder. "Wat gaat er gebeuren als er straks een grote groep van bijvoorbeeld vijftig- of honderdduizend studenten de kaart niet heeft geactiveerd? " vraagt Wiersma zich af.

De vervoerders geven volgens hem aan dat studenten die na 1 februari zonder chipkaart of ander geldig vervoersbewijs reizen met het openbaar vervoer, een boete krijgen. "Zij zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan, maar wij krijgen geregeld klachten binnen van studenten die de helpdesk bellen en lang moeten wachten of waarbij zelfs de verbinding opeens wordt verbroken. Dat ligt aan de capaciteit op de helpdesk en dan hebben ze er dus niet alles aan gedaan."