Google domineert, Yahoo zakt

In Juli dit jaar werd aangekondigd dat Micoroft zich serieus op de internet zoekmarkt zou gaan begeven: er werd een langdurige samenwerking met Yahoo aangekondigd, en de zoekmachine van Microsoft zelf, Bing zou er naast komen. Daarmee had Microsoft in één klap 28% van de zoekmarkt in handen.

Verwachtingen waren dat er snel gestegen zou worden naar 30% of meer. Die 30% wordt beschouwd als een magische grens: als je daar boven zit, tel je pas echt mee als zoekmachine. Maar het dreigt nu toch anders uit te pakken: in november daalde Yahoo van 18% naar 17.5%, terwijl Bing een kleine stijging vertoonde naar 10.3%. Sinds juli heeft Yahoo 1,8% verloren, en 1,4% gewonnen. Een netto daling dus.

Google groeit gestaag door, domineert nu met een 65.6%, en is daarmee groter dan ze ooit waren.

Maar Yahoo en Microsoft geven de moed niet op. Er wordt veel verwacht van de nieuwe Bing zoekapplicatie voor de iPhone. Ook worden ze door sommige adverteerders beschouwd als de 'betere' zoekmachine voor de adverteerder, omdat hun users een meer koopkrachtig publiek zouden bedienen.