Chaos rond ov-chipkaart voor studenten

Lang wachten op een kaart, defecte chipkaarten, niet beschikbare formulieren en kwijtgeraakte pasfoto’s… Dit zijn enkele situaties waar studenten sinds de invoering van de OV-chipkaart mee te maken krijgen. De metro in Rotterdam en Amsterdam is al maandenlang niet meer met de traditionele ov-studentenkaart toegankelijk, toch heeft 18% van alle studenten nog geen studentenchipkaart ontvangen.

Het studiejaar is al twee maanden bezig en nog steeds staan vele studenten voor gesloten metropoortjes. Dit is te wijten aan lange wachttijden en administratieve chaos bij de introductie van de studentenchipkaart. Inmiddels streven de betrokken organisaties er naar om per 1 januari 2010 alle studenten van een chipkaart voorzien te hebben, omdat ze dan de papieren OV-Studentenkaart willen laten verdwijnen. LSVb en ROVER zijn bezorgd over de moeizame introductie van de chipkaart: op dit moment heeft bijna één op de vijf studenten nog geen kaart. Wel stellen de vervoersbedrijven een tijdelijke chipkaart ter beschikking.

Ook studenten die wel van een chipkaart zijn voorzien kunnen problemen tegenkomen. Zo raken er wel eens Studentenchipkaarten defect, maar is het erg onduidelijk bij welke organisatie de studenten moeten zijn voor een oplossing. Door slechte samenwerking tussen de verantwoordelijke partijen, wordt de student voor een oplossing van het kastje naar de muur gestuurd.

LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk: "Studenten wachten onnodig lang op hun OV-chipkaart. En het zal moeilijk worden om nog 18% van de Nederlandse studenten vóór 1 januari van een goed werkende studentenchipkaart te voorzien." LSVb en ROVER dringen aan op een snelle oplossing en betere samenwerking tussen de verantwoordelijke partijen, zodat de metropoorten straks niet voor de student gesloten blijven.

Submitter:  Bron: ROVER/LSVb