'OV-chip: 40 miljoen vergeetgeld'

Vervoersbedrijven houden jaarlijks veertig miljoen euro 'vergeetgeld' over aan de OV-chipkaart, doordat reizigers vergeten uit te checken. Dat schrijft dagblad De Pers op basis van conclusies van een onderzoek in Rotterdam.

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer vijf procent van de mensen die met bus of tram reizen, vergeet uit te checken na hun reis. Een dergelijk moment van vergeetachtigheid kost de reiziger vier euro strafgeld. Daar gaat weliswaar de ritprijs van circa twee euro nog af, maar een lezer van De Pers noemt het toch "een duur oeps-momentje".

In de metro vergeten mensen veel minder vaak uit te checken, omdat reizigers die de metro willen verlaten een poortje moeten openen met hun OV-chipkaart. Toch gaat het ook hier in minder dan een procent van de gevallen mis, bijvoorbeeld als het poortje defect is, of twee reizigers vlak achter elkaar door een poortje lopen.

Vergeetgeld bedraagt miljoenen
Al deze incidenten leveren het Rotterdamse vervoersbedrijf RET dit jaar circa 1,5 miljoen euro op. Als reizigers in andere steden even vergeetachtig zijn, kunnen de vervoersbedrijven jaarlijks rekenen op veertig miljoen euro vergeetgeld, zo schat De Pers.

De RET meldt dat het bedrijf "eigenlijk niets" overhoudt aan deze boetes. "Reizigers kunnen namelijk de eerste jaren hun geld terugvragen, omdat het systeem nieuw is. Als de mensen gewend zijn, stopt het overigens wel. Het verwerken van alle aanvragen kost veel administratie. Meer dan het oplevert."

Om hun vergeetgeld terug te claimen, moeten reizigers een formulier invullen. Ook kunnen ze via het internet of een servicewinkel van de RET hun geld terugvragen. Toch maakt slechts een derde van de gedupeerde reizigers hier gebruik van. Velen vinden het te veel moeite, of weten simpelweg niet dat ze hun geld terug kunnen krijgen.

Omdat het aantal reizigers dat vergeet uit te checken min of meer gelijk is gebleven tussen januari 2008 en juli 2009, is de RET een nieuwe campagne gestart om reizigers te herinneren aan het in- en uitchecken. Als de OV-chipkaart als enige betaalmiddel in het openbaar vervoer over is, verwacht de vervoerder dat het aantal vergeetachtige reizigers afneemt. "Als men iedereen om zich heen ziet uitchecken, is dat een herinnering om het zelf ook te doen."