'Aankoop pc moeizaam en emotioneel proces'

Voor de meerderheid van de Nederlandse consumenten is de aanschaf van een nieuwe computer een emotionele gebeurtenis: 23 procent krijgt vlinders in de buik en bijéén op de tien breekt zelfs het angstzweet uit. Bijna 22 procent is opgelucht als de nieuwe pc eenmaal gekocht is. Minder dan de helft (45 procent) blijft er helemaal 'cool' bij.

Dat blijkt uit een online-onderzoek in opdracht van Intel en Microsoft op MSN.nl waarvan de resultaten vrijdag zijn bekendgemaakt. De aankoop is niet alleen emotioneel, maar ook een lang en moeizaam proces. Volgens het onderzoek doet 40 procent van de ondervraagden er weken over om een keuze te maken. Eén op de tien consumenten vindt het zelfs zo moeilijk dat van uitstel afstel komt. Aan het onderzoek deden 1445 mensen mee.

Alvorens naar de winkel te gaan, willen potentiële kopers zo veel mogelijk informatie inwinnen. Daarbij vertrouwen consumenten eerder op informatie die op het internet te vinden is (28 procent) dan op het advies van vrienden (23 procent). Eenmaal in de winkel, weet slechts een op de drie consumenten wat hij wil kopen. Toch gaat de helft zelf op zoek in de winkel. Slechts 10 procent doet een beroep op het advies van de verkoper.

  (foto: ANP)