Hoe zat het ook alweer met crash bij Schiphol?

Binnenlandse Zaken presenteert vanmiddag het onderzoeksrapport naar de hulpverlening rond het neergestorte toestel van Turkish Airlines. Hoe zat het ook al weer met dit ongeval?

- Vlucht TK1951 stort op woensdagmorgen 25 februari neer in een weiland vlak bij Schiphol. De staart van het vliegtuig breekt af, de romp scheurt en het deel bij de vleugels blijft het meest intact.

- Aan boord van de Boeing 737-800 zijn 127 passagiers en zeven bemanningsleden. De negen doden zijn vier bemanningsleden en vijf passagiers. Tachtig mensen raken gewond.

- Minister Guusje Ter Horst van Binnenlandse Zaken, verantwoordelijk voor rampenbestrijding, uit op 2 maart haar tevredenheid over de hulpverlening. "Het algemene beeld is dat de hulpverleners snel ter plaatse waren en dat er onderling goed werd samengewerkt."

- De hulpverlening bij Schiphol is nog maar sinds begin 2008 volledig in handen van de veiligheidsregio Kennemerland. Daarvoor was ook de regio Amsterdam-Amstelland erbij betrokken.

- De oorzaak van de crash is een storing aan een hoogtemeter van het toestel, luidt 4 maart de voorlopige conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

- Een maand na het ongeval gaat de psychosociale hulpverlening aan de nabestaanden en inzittenden nog steeds door. Ook omwonenden, hulpverleners en scholen in de omgeving krijgen dan nog altijd ondersteuning.

- Er zou een evaluatie moeten komen van de snelle aanwezigheid van de Onderzoeksraad voor Veiligheid op de ongevalsplek, stelt wethouder Michel Bezuijen van Haarlemmermeer. Bezuijen vindt het lastig dat de raad het terrein op mag terwijl daar niemand mag komen behalve de hulpverlening.

- Het OM heeft kort na de crash geheime militaire informatie uit het toestel aan de Amerikaanse autoriteiten overgedragen. De informatie stond op laptops van bij het ongeval omgekomen medewerkers van Boeing.

- Voor het verhalen van schade en kosten is de 'Stichting Slachtoffers Vliegramp 25 februari 2009' opgericht. Zij vertegenwoordigt meer dan vijftig slachtoffers. Namens andere slachtoffers heeft een groep Amerikaanse advocaten al een klacht ingediend tegen vliegtuigbouwer Boeing en Turkish Airlines.

- Onderdelen van de Boeing mogen nog tot 7 juli in een loods in Hoofddorp liggen. Turkish Airlines had ze opgeslagen zonder vergunning. Buren klaagden over kerosinedampen.

Hoe zat het ook alweer met crash bij Schiphol?  (foto: ANP)