'Veel mis met Publieke Omroep'

De Publieke Omroep moet op de schop om beheersbaar en levensvatbaar te blijven in de snel veranderende mediawereld. Dat stelt de visitatiecommissie onder leiding van de voormalige Utrechtse burgemeester Annie Brouwer-Korf, die de prestaties van de Publieke Omroep en de afzonderlijke omroepen over de afgelopen vijf jaar heeft onderzocht.

Volgens de commissie is het bestel nu te ingewikkeld, te weinig slagvaardig en onvoldoende representatief: ondanks liefst 23 omroepen worden sommige bevolkingsgroepen en stromingen niet of te weinig bediend. Dat komt doordat de omroepen veelal hetzelfde doen, en er dus blinde vlekken blijven. Het huidige systeem garandeert onvoldoende dat die pluriformiteit en diversiteit er wel komen. Als dat niet verandert, moet de raad van bestuur meer geld en bevoegdheden krijgen ten koste van de omroepen.

Door de recente ledenjacht met allerlei cadeautjes van bestaande en talrijke nieuwe omroepen lag het publieke bestel al onder vuur als achterhaald en onhoudbaar. Ook de visitatiecommissie is kritisch. "Het heeft soms meer met kennis van marketing te maken dan met pluriformiteit of programmering", zegt Brouwer-Korf over de nieuwe omroepen. "Geen van de allochtone groeperingen heeft het bijvoorbeeld gehaald, en Wakker Nederland van De Telegraaf en PowNED van GeenStijl wel."


'Veel mis met Publieke Omroep'  (foto: DAG)