Schooltijden op de helling

De schooltijden in het basisonderwijs, zoals wij die kennen, gaan mogelijk op de schop. Een schoolweek waarbij kinderen tussen de middag overblijven en 's middags eerder vrij zijn, lijkt terrein te winnen. Indien scholen voldoen aan de wettelijke urennorm, mogen ze zelf hun uren indelen.

Onderwijskoepel VOS/ABB (Vereniging van openbare en algemeen toegankelijke scholen), verwacht dat binnen vijf jaar één op de zeven basisscholen andere lestijden hanteert. De nieuwe schooltijden lossen het probleem met overblijven op, zodat werkende ouders niet tijdens de lunchpauze naar huis hoeven. Verder zou het de leerprestaties bevorderen en voor rust en regelmaat zorgen. Nu pendelen de schoolkinderen tussen overblijfkrachten, kinderopvangleidsters en leerkrachten.

'Het klassieke model is versnipperd, onrustig en inefficiënt,’ zegt Anki Duin, leider van het project Andere Tijden waaraan kinderopvang, onderwijs en ouders meedoen. 'Kinderen op verschillende plekken, zien andere gezichten voor de groep en komen in verschillende pedagogische klimaten.’ Veel scholen willen overstappen op een schoolweek waarin de leerlingen alle dagen, soms inclusief woensdag, van ongeveer 8.30 tot 14.30 uur naar school gaan. In een continurooster blijven alle kinderen over en is de lunchpauze korter. Ook voor een rooster op basis van het biologisch ritme is veel belangstelling, hierbij hebben de kinderen les tot 16:30 met een lunchpauze van 2,5 uur.

Ongeveer vijftig scholen in Hilversum en Groningen wil één van deze roosters invoeren. Bijna de helft van de ouders blijkt, volgens de Onderwijsmeter, voorstander van een continurooster, een kwart van de ouders wil er niets van weten.