'Jeugd wil geen nieuwe omroepen'

Bijna de helft van de jongeren zit helemaal niet op nieuwe omroepen in het publieke bestel te wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van Top-X, het jongerenpanel van EénVandaag. Ze ondervroegen 1900 jongeren in de leeftijd van twaalf tot vierentwintig jaar. Hieruit kwam naar voren dat 44 procent geen nieuwe omroepen wil, maar dat 33 procent wel programma’s wil zien van PowNed, de publieke omroep van GeenStijl. 

Ook kwam er uit naar voren dat van de bestaande omroepen de IKON wel de prullenbak in mag Ook de EO (tweede) en MAX (derde) mogen verdwijnen van de ondervraagden. Ze vinden het wel belangrijk dat er ook een publieke omroep bestaat naast een commerciële omroep. Het gros van de jongeren heeft geen lidmaatschap bij een omroep waarop BNN de uitzondering vormt. 

Analoog televisie kijken begint uit te raken: maar liefst zestig procent kijkt op een later tijdstip via internet naar de uitzending. Drieëndertig procent kijkt naar een digitaal kanaal en vijf procent gebruikt de Ipod om zijn tv-programma's te volgen. De meest populaire programma's zijn DWDD (De Wereld Draait Door), GTST (Goede Tijden, Slechte Tijden) en Grey's Anatomy. Volgens de jongeren zijn Paul de Leeuw, Jeroen van Koningsbrugge en Matthijs van Nieuwkerk de favoriete presentatoren.