Zuiniger autorijden met Boot

Ir. Michael Boot van de vakgroep Verbrandingstechnologie aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft een systeem bedacht dat sportiever en toch zuiniger rijden mogelijk maakt. Het systeem is voor het eerst te zien op de AutoRAI in Amsterdam.

De vinding heeft de naam Waste Energy Driven Airconditioning System (WEDACS) meegekregen. Volgens laboratoriumproeven stelt het systeem auto's in staat om gemiddeld 15 procent te besparen op brandstofverbruik, terwijl tegelijkertijd sportiever gereden kan worden.

Een taxibedrijf in Eindhoven zal het systeem in de praktijk gaan testen. Als de praktijkresultaten net zo veelbelovend zijn als de uitkomsten van de laboratoriumtests, zal het bedrijf Progression Industry het systeem op de markt gaan brengen. Het systeem is eenvoudig in te bouwen in bestaande en nieuwe benzineauto's.

Het principe van de vinding berust op het terugwinnen van energie die nu nog verloren gaat in benzineauto's. Een kleine turbine vervangt een klep in de luchtinlaat. De energie die normaal verloren zou gaan, kan op deze manier opgeslagen worden in de accu. Er wordt dus brandstof bespaard doordat de motor geen energie meer hoeft te leveren aan de dynamo. Ook kan het systeem de airco koelen of de auto zuiniger laten rijden. In het laatste geval gaat koele lucht meteen naar de cilinders. Hierdoor is de verbranding efficiënter en rijdt de auto een stuk sportiever.

De TU/e biedt geïnteresseerde bezoekers op de AutoRAI de mogelijkheid te berekenen hoeveel besparing ze met hun eigen auto kunnen bereiken als ze WEDACS installeren. Daarnaast laat de TU/e ook de raceauto zien die gemaakt is door studenten van University Racing Eindhoven. Ook geeft de TU/e informatie over de diverse opleidings- en onderzoeksmogelijkheden die zij biedt in de richting automotive.

 Meer over auto's en mobiliteit lees je in Planes, Trains & Automobiles op het FOK!forum.