Mobiele telefoons 'te moeilijk'

Ingewikkelde menu's, vage opties en moeilijke instellingen. Het overgrote merendeel van de Britten en Amerikanen raakt zo gefrustreerd door de vele functies van hun mobieltje, dat ze van de meeste moderne applicaties geen gebruik maken. Dit blijkt uit een grootschalige studie van telefoniebedrijf Mformation. De paradox is dat veel mensen wel gebruik willen maken van alle opties op hun telefoon, maar geen idee hebben hoe dat moet.

Uit het onderzoek, gehouden onder 4.000 Britten en Amerikanen, blijkt dat bijna 85 procent van de ondervraagden het aan de praat krijgen van hun mobiele toestel al bijzonder ingewikkeld vindt. Veel respondenten omschrijven het instellen van hun mobieltje als 'frustrerend'. De overgrote meerderheid van de mensen, zo'n 95 procent, geeft in het onderzoek aan dat ze graag gebruik zouden maken van opties als mobiel internetten en e-mailen, als het instellen van de telefoon gemakkelijker zou zijn.

Volgens Mformation lopen veel gebruikers over van frustratie als gevolg van de complexiteit van hun toestel. "Maar mensen hebben geen zin om terug te gaan naar de winkel, of met een helpdesk te bellen. Als ze het apparaat na een of twee keer proberen niet aan de praat hebben proberen ze het gewoon niet meer."

Het bedrijf stelt dat het instellen van je mobieltje hooguit een kwartiertje zou moeten duren, maar veel gebruikers zijn meer dan een uur bezig. Mformation denkt dat standaardisering van telefooninstellingen en betere training van het winkelpersoneel kan bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid van het mobieltje.