Ook embedden gaat geld kosten

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra stort zich op de embedded video's. De belangenbehartiger van de Nederlandse muziekindustrie gaat vanaf februari commerciële instellingen die video's op hun website plaatsen middels een embedded code een rekening sturen. Dit maakte de organisatie bekend tijdens het Eurosonic-muziekfestival in Groningen.

Op de website van webwereld doet Buma/Stemra haar plannen uitgebreid uit de doeken. Als voorbeeld geeft de organisatie de website van een willekeurige krant. "Stel die krant heeft naast een artikel over een artiest een embedded video geplaatst, met een link naar Wikipedia. En rondom het artikel staan allerlei adds en banners. Dan gaat het om een commerciële activiteit met een commercieel belang en daar willen wij geld voor gaan vragen." Linken naar video's blijft wel legaal.

Vorig jaar zorgde Buma/Stemra nog voor opschudding door zonder waarschuwing private bloggers een rekening te sturen omdat ze video's embedden op hun website. Over deze handelswijze ontstond toen veel ophef, waarna de auteursrechtenorganisatie haar plannen terugdraaide. In de nieuwe plannen worden privé bloggers ontzien. Niet-commerciële sites mogen gewoon blijven embedden.