Proef variabele snelheid van start

Vanaf vandaag krijg je met variabele maximumsnelheden te maken als je op de A1 tussen Bussum en Muiderberg rijdt. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft dit traject aangewezen voor een experiment waarbij gekeken wordt of de doorstroming verbetert.

Lussen in de weg registreren de verkeersdrukte en afhankelijk daarvan wordt de maximumsnelheid verhoogd of verlaagd. Normaal geldt op het proeftraject een maximum van 100 kilometer per uur, maar dit kan verhoogd worden naar 120 kilometer per uur als het rustig is. Matrixborden boven de weg geven de maximumsnelheid aan.

Later dit jaar wordt de proef uitgebreid naar andere trajecten. Genoemd worden de A58 bij Tilburg, de A20 bij Rotterdam en twee stukken op de A12.

Eurlings kwam in juni vorig jaar met het plan, nadat bleek dat de huidige 80-kilometerzones wel de luchtkwaliteit ten goede kwamen, maar niet de doorstroming. Een succesvolle proef betekent wellicht het einde van de 80-kilometerzones.