'Nieuwe prijzenoorlog supermarkten'

De prijzen in de supermarkten gaan in 2009 fors naar beneden. Dit meldt supermarktanalist Gerard Rutte vandaag op BNR. Verschillende grote supermarktketens hebben al aangekondigd flink te gaan stunten met de prijzen. Eerder dit jaar meldde de Telegraaf nog dat de prijzen in de supermarkt dankzij de supermarkt-taks flink zouden gaan stijgen.

Zo gaat C1000 vanaf 2 januari wekelijks honderd artikelen in de aanbieding doen voor één euro. Concurrent Albert Heijn volgt. AH-directeur Dick Boer kondigde al aan dat zijn supermarkt in januari inzet op 'betaalbare' prijzen. Colette Cloosterman-van Eerd van Jumbo heeft al aangegeven dat haar keten onder de prijzen van de concurrentie zal blijven.

Een prijsverlaging in januari is normaal, zo stelt BNR. Supermarkten treden de consument wel vaker tegemoet om te compenseren voor de dure decembermaand. De laatste jaren was er echter weinig ruimte voor stuntprijzen. Dit kwam omdat de supermarktoorlog van 2003 de winsten van de ketens flink had aangetast.

Volgens analisten is overigens alleen AH in staat om een prijsoorlog lang vol te houden. De winsten van de kruidenier liggen hoger dan die van de meeste concurrenten.


'Nieuwe prijzenoorlog supermarkten'