Gedrag truckers cruciaal bij ongelukken

Ongelukken met vrachtwagens die (mede) door de truckchauffeur worden veroorzaakt, hebben negen van de tien keer te maken met het gedrag van de chauffeur. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM).

Belangrijke oorzaken van ongevallen met vrachtwagens zijn te hard rijden, te weinig afstand houden en wisselen van rijstrook, aldus BVOM. Het bureau onderzocht 351 ongelukken met trucks die in 2006 en 2007 zijn gebeurd.

De meeste ongelukken zijn kop-staartbotsingen (44 procent). In 41 procent van de gevallen was sprake van een rijstrookwisseling en binnen de bebouwde kom gebeuren veel zogenoemde 'dode-hoekongevallen' (34 procent). Ongeveer een kwart van de ongelukken komt alleen door afleiding, vermoeidheid of onoplettendheid van de vrachtwagenchauffeur.

Vorig jaar vielen 115 doden door ongevallen waarbij trucks betrokken waren. Daarbij vielen buiten de vrachtauto drie keer zoveel doden als onder de truckrijders. Op de snelweg is juist de vrachtwagenchauffeur zelf extra kwetsbaar.

BVOM wil samen met de politie een proef gaan doen met specifieke controles op de snelweg. De al bestaande controles op bumperkleven, rij- en rusttijden en snelheid gaan gewoon door.