Utrechtse bike-ambu een primeur in Nederland

Hoewel het internationaal al langer een bekend fenomeen is, heeft Utrecht de primeur voor Nederland wat betreft de fietsambulance. Door de steeds drukker wordende straten is de Utrechtse Ambulancedienst RAVU genoodzaakt de bike-ambu in te zetten op de zaterdagen.

De bike-ambu fietst behendig langs het winkelend publiek, maar ook wegopbrekingen en omleidingen worden gemakkelijk omzeild. De fietsambulance is geen Nederlandse uitvinding; wereldsteden als Londen en Toronto zijn al langer bekend met het fenomeen.

De bike-ambu kan niet door iedereen bereden worden. Slechts vier ambulanceverpleegkundigen die werkzaam zijn bij RAVU mogen de volledig uitgeruste tweewieler berijden. "Je moet een flinke conditie hebben en gewend zijn om te fietsen," aldus de bedenker van de Utrechtse bike-ambu, verpleegkundige Ruben Verlangen. "Je kunt moeilijk hijgend en puffend aankomen en dan pas een patiënt aan de zuurstof leggen." 

De bike-ambu doet niet onder voor de gemotoriseerde ambulancevoertuigen. Wanneer de koffers van de bike-ambu zich openen, ontvouwt zich snel een afdeling spoedeisende hulp als die van een ziekenhuis. De bike-ambu kan alles wat een gemotoriseerd ambulancevoertuig ook kan; van een infuus aanleggen tot hartfilmpjes maken, van defibrilleren tot medicatie toedienen. Het enige dat de bike-ambu niet kan is het vervoeren van een patiënt naar het ziekenhuis, maar wanneer dat noodzakelijk is, wordt alsnog een reguliere ambulance ingeroepen.

Nog een opvallend verschil van de bike-ambu met reguliere ambulances; er is geen sirene en zwaailicht aanwezig. Deze keuze is bewust gemaakt, omdat mensen kunnen schrikken van de sirene, waardoor meer ongelukken kunnen gebeuren. "Mensen schrikken dan van de sirene, zien niet precies waar je vandaan komt rijden en springen zó voor de fiets," aldus Verlangen.