De Telegraaf heeft grootste bereik

Van de landelijke dagbladen heeft De Telegraaf het grootste bereik. Gratis kranten Metro en Sp!ts volgen. Trouw is hekkensluiter.

De Telegraaf, zonder zondageditie, bereikt 16,2 procent van de bevolking. Het dagblad, mét zondageditie volgt op de tweede plaats met zestien procent. De gratis dagbladen Metro en Sp!ts scoren ook goed, met 14,3 procent en 13,2 procent. De andere twee gratis nieuwsbladen doen het minder goed, met een aandeel van zes procent voor De Pers en vijf procent voor DAG.

De overige grote landelijke dagbladen lieten de volgende cijfers zien. AD Dagbladen is goed voor 11,5 procent bereik, De Volkskrant voor 6,2 procent, NRC Handelsblad bereikt 4,2 procent en tot slot volgt Trouw met een aandeel van tweeënhalf procent.

Veruit het grootste gedeelte van de kranten bereikt ons omdat er een abonnement voor is afgesloten. Het percentage blijft stabiel rond zesentachtig procent. Het gaat hierbij om een gemiddeld cijfer voor de dageditie van elke krant. Werkdagen laten weinig verschillen zien ten opzichte van eerdere metingen. De zaterdagen daarentegen laten wel een grote stijging zien.

De bereikbaarheid van de tijdschriften is ook gemeten. Het tijdschrift Kampioen van de ANWB heeft het grootste marktaandeel met 40,4 procent. Allerhande volgt met 29,9 procent. Op plaats drie en vier staan Veronica Magazine met 21,1 procent en vrouwenblad Libelle met 20,2 procent.