Eurlings zet vraagtekens bij nieuw HSL-idee

Icoon VervoerVerkeersminister Camiel Eurlings heeft "heel veel vragen" bij plannen van de exploitant van de HSL-Zuid, de snelle treinverbinding naar Parijs, om op termijn niet Amsterdam Centraal het begin- en eindpunt van de lijn te maken, maar station Amsterdam Zuid.

Hij zei dat hij het belangrijk vindt dat zo'n dure investering als de HSL-Zuid een snelle trein oplevert "die zo toegankelijk mogelijk is voor zoveel mogelijk mensen". Eurlings kondigde aan dat hij, als zo'n besluit is genomen, het gesprek met exploitant HSA zal aangaan. "Dan moet men mij maar overtuigen dat dit een goede keuze is. Ik heb hier heel veel vragen bij."

Een woordvoerder van HSA bezwoer dat zo'n recent besluit door de NS over de keuze voor Amsterdam Zuid als begin- en eindpunt vanaf 2012, zoals RTL Nieuws meldde, niet is gevallen.

Volgens hem is het "al jarenlang" de bedoeling om het nieuwe station Amsterdam Zuid te benutten om de HSL te bedienen. "Dat past in de plannen die de overheid subsidieert voor de HSL-locaties. Een van de zes zogenoemde sleutelprojecten is de Zuidas en niet Amsterdam Centraal Station. Amsterdam Zuid wordt allang ontwikkeld als HSL-station."