Ruzie tussen Radar en AH over halal-vlees

Icoon BinnenlandsHet TROS televisieprogramma Radar en supermarktorganisatie Albert Heijn ruzien over de informatievoorziening over slachtmethoden. Albert Heijn stuurde zijn vaste klanten dinsdag een bericht waarin te lezen staat dat Radar onjuiste informatie heeft verstrekt over de slachtmethoden.

Het gaat daarbij om dieren die op rituele wijze worden geslacht. Het op die manier verkregen halal-vlees wordt vooral door moslims gekocht. Ritueel geslachte runderen en schapen worden onverdoofd geslacht. Bij Albert Heijn worden kippen en kalkoenen op halal-wijze wel verdoofd geslacht. De supermarktketen benadrukte woensdag dat er geen vermenging is van het vlees van dieren die onverdoofd zijn geslacht met het 'reguliere' vlees.

Radar schreef woensdag in een open brief aan de directie van de supermarktketen dat eventuele onjuiste informatie afkomstig is van leveranciers of van functionarissen van Albert Heijn zelf. De consumentenrubriek wil dat Albert Heijn de onterechte aantijgingen aan zijn adres staakt. ''Ze moeten de boel binnenshuis op orde maken en juist communiceren'', aldus Johan Boosman van Radar.

Volgens een woordvoorder van Albert Heijn heeft Radar op selectieve wijze fragmenten heeft gemonteerd, zonder dat de betrokkenen wisten dat het voor een uitzending zou worden gebruikt. ''Albert Heijn is van mening dat de uitzending op onzorgvuldige wijze tot stand is gekomen'', aldus woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn. ''We hebben onze klanten de mail gestuurd om ze op de hoogte te houden van hoe het zit.''

Zie ook: Albert Heijn onder vuur wegens halal-beleid.