Jongeren volgen nieuws op eigen manier

Uit een analyse van mediabureau Mira Media blijkt dat jongeren tussen de 16 en 24 jaar nauwelijks het nieuws volgen zoals dat regulier gebracht wordt. Zo kijkt naar het NOS-journaal maar 3,6% van de jongeren tegen 12,4% van de gehele bevolking. Voor jongeren staat het nieuws (te) ver af van hun leefwereld. Ook is bij veel nieuwsberichten voorkennis nodig, die ze niet hebben. Verder is het taalgebruik, vooral bij politieke kwesties, te ingewikkeld. De hoofdlijnen worden wel gevolgd, maar vooral om niet dom over te komen.

Jongeren blijken meer geïnteresseerd te zijn in regionaal-, slow- en snacknieuws. Snacknieuws is het nieuws in hoofdlijnen (korte overzichten waarin in één oogopslag het belangrijkste nieuws is te bekijken). Slownieuws laat het verhaal achter het nieuws zien in de vorm van persoonlijke reportages. Nieuws moet voor jongeren ergens toe dienen, het moet ontroeren en boeien, hetgeen blijkt uit onder jongeren populaire programma's als 'PREMtime', 'Man bijt hond' en 'RTL Boulevard'.

Economisch en politiek nieuws interesseert jongeren weinig. Nieuws wat de jeugd wel kan bekoren zijn berichten over films, misdaad, moord, rampen en ongevallen. Allochtone jongeren zijn vaker dan autochtonen geïnteresseerd in het wereldnieuws. Jongens blijken meer dan meisjes te kijken naar actualiteitenrubrieken en een krant te lezen. Meisjes gaan weer meer voor emotie- en reality- tv.