'Forse stijging kerstaankopen via internet'

De groei van het aantal internetters zal ook de omzet van kerstaankopen via internet doen stijgen. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Forrester Research blijkt dat Nederlanders dit jaar voor 448 miljoen euro aan kerstcadeaus via internet zullen kopen. In 2002 was dit nog 307 miljoen euro.

Andere redenen voor de stijging van aankopen via internet zijn de langere tijd dat internetters online zijn en het feit dat internetters het steeds normaler vinden om via internet aankopen te doen. Bovendien hebben steeds meer mensen een creditcard.

Ook in de rest van Europa is een toename zichtbaar. Europeanen geven in totaal 9 miljard euro uit aan aankopen via internet. Engelsen en Duitsers geven het meest uit, respectievelijk 3,2 miljard en 2,4 miljard euro. Voor Groot-Brittanni?betekent dit een verdubbeling in één jaar tijd.

In de Verenigde Staten is het totaalbedrag van online aankopen voor de feestdagen nog hoger: ruim 10 miljard euro.

De populairste aankopen via internet zijn vliegtickets, vakantieboekingen, cd's en boeken.