Kans op grote ongelukken Schiphol neemt toe

Roel's Weblog had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Schiphol en omgeving worden een steeds groter risicogebied, wat betreft zware ongelukken, zoals de Bijlmerramp in 1992. Die ramp kostte destijds aan 43 mensen het leven. Deze uitspraken komen van staatssecretaris Van Geel van Milieu na een overleg gisteren met de Tweede Kamer.

Twee jaar geleden werd de luchtvaartwet in het leven geroepen. Daarin staat dat de zogenaamde groepsrisico in de ruime omgeving van Schiphol in 2005 niet groter mag zijn dan in 1990. De ruime omgeving is volgens de wet een gebied van ongeveer 55 bij 55 kilometer. Van Geel gaf aan dat dit een gebied, grof gezien, tussen Alkmaar en Den Haag en Haarlem en Lelystad is.

De CDA-staatssecretaris gaf aan dat het kabinet niet genoeg heeft stilgestaan bij de effecten van dit besluit met terugwerkende kracht. Van Geel betitelde het als niet realistisch: "Dat had zo niet gemoeten. Sinds 1990 zijn er tal van woningen bijgebouwd en is het aantal vluchten vanaf Schiphol fors toegenomen. De standstill kan ik niet waarmaken, of na 1990 opgetrokken gebouwen moeten worden gesloopt of het aantal vluchten gehalveerd".

Van Geel kon nog niet aangeven aan wat voor aanpassingen hij zat te denken. Hij wil hierover nog met de Kamer overleggen in het kader van de evaluatie van de Luchtvaartwet die begin 2006 voorzien wordt.