HZO - Ik, George Clooney

Thako (Okaht)

Iedere zondagmorgen deel ik als Het Zondags Orakel mijn gedachtekronkels over een column of columns van de afgelopen week. Voor de goede orde: ik heb niet altijd gelijk. Ik heb wel altijd een mening.

Vandaag over George Clooney

Smachtende mannen – Karmani
Advertenties op je Google-, FOK!- en Hotmail-accounts. Gratis en voor niets krijg je ze erbij. Sommige – en dan met name die van Google – zijn wat slimmer en weten precies welke sites je bezoekt en weten de lokkertjes nog heel aardig op jouw profiel af te stemmen. Andere hanteren de simpele logica dat iedere kerel een grotere lul nodig heeft of zijn eigen formaat niet meer overeind kan krijgen. Of ze nemen aan dat dames op internet altijd op een nieuwe George Clooney zitten te wachten.

Op zich ben ik allang blij dat er in ieder geval nog wat selecties worden gemaakt, hoor. Op televisie word ik al lastiggevallen met scootmobiels, maandverband en intiemsprays. Ik zou het knap lastig vinden als ze me op internet ook nog knappe kerels op zouden dringen of een schaamlipcorrectie aan zouden smeren. In de eerste plaats heb ik er geen reet aan. Bovendien ben ik toch ook wel weer het type man dat toch nog een tikje homofobie en een beetje mannelijke trots over zich heeft.

Noem het maar ouderwets. Ik noem het ook zo!

Oké. Je krijgt de advertenties gratis en voor niets. Een advertentie pláátsen kost dan weer klauwen vol geld en de opbrengsten kunnen gigantisch zijn! Het is het nieuwe verdienmodel van zowat iedere website. Een datingsite adverteert op Google en betaalt daar goed geld voor. Op de meeste datingsites krijg je weer reclames voor Wehkamp en de GSM-shop. Die sites worden weer gesponsord door zowat iedere leverancier van elektronica. En als je vervolgens online een nieuwe smartphone hebt gekocht, heb je meteen een app van Google op je startscherm.
De cirkel is weer rond!

Mocht je per ongeluk in een iPhone zijn getrapt? Dan kom je in ieder geval niet meer bij Google of Microsoft terecht. Je betaalt je wel scheel aan zowat alles wat je verder met dat ding gaat doen. Apple is, zeg maar, de duurste methode om de cirkel te doorbreken.

Waarom ik zo vreselijk goed op de hoogte  ben? Waar ik deze keer mijn diepe, diepe inzichten vandaan haal?
Tja. Ik heb me nu toch echt heel ernstig moeten verdiepen in de mogelijkheden om mezelf eens goed te promoten. De online-advertentiewereld kent daarom geen geheimen meer voor mij!

Het was wel even wat werk. Een eigen datingsite opzetten. Concurrerende kerels weren van die site. Ik heb de site gevuld met slechts één perfect profiel van mezelf, met natuurlijk mijn meest flatterende foto. Bij Microsoft moest ik een zoekprofiel aanleveren voor exact die ene 'vrouw/klant', waar ik mijn oog op had laten vallen. Ieder detail van wat ik over haar wist, heb ik in dat doelprofiel verwerkt. En dat dan weer zodanig dat al die andere saaie mutsen buiten dit profiel zouden vallen.

Het was niet eenvoudig. Het kostte héél veel geld en héél veel tijd. Een enorme ramp om die verdomde verkopers duidelijk te maken wat ik bedoelde. Geen enkele advertentiehandelaar begreep die enorme berg moeite en geld voor één enkele advertentie, die jarenlang op het profiel van één enkele dame zou moeten verschijnen. Zij dachten bij internet aan de massa. Ik dacht aan een persoonlijk berichtje aan één enkele vrouw.

Lieve, lieve, lieve, lieve, lieve Karmani. Ik ben Diederik en ik verschijn al vele jaren op jouw Hotmail.

Ik ben jouw George Clooney. Daten?

Als je interesse hebt, stuur dan een column van jouw hand naar pschouten@live.nl. Of stuur een PM. Je krijgt z.s.m. een reactie.

Eindredactie FOK!columns