Cito-toets voor dummies

Thako (Okaht)

Soms denk ik dat het Ministerie van Onderwijs mij niet nog bozer kan krijgen. Dat die ene laatste maatregel toch wel een dusdanig dieptepunt was, dat het nu alleen maar beter kan worden. Of even slecht zal blijven.

Maar nee hoor! Ik heb weer eens ouderwets zitten vloeken en tieren achter mijn laptop!

Laat de volgende zin even op u inwerken: “Gemakkelijkere Cito-toets voor potentiële vmbo'er.”

Zijn ze gek geworden? Iedere vorm van schaamte voorbij? Is er op dat ministerie geen enkele ambtenaar over die nog constructief nadenkt? Sinds wanneer is de toelatingseis op het Ministerie van Onderwijs zelf eigenlijk verlaagd naar “speciaal onderwijs'? Want geef nu toe. Je moet toch wel gruwelijk simpel zijn als je op deze wijze met onze kinderen omgaat.

Het gaat niet eens over plannetjes. Nee. In februari 2013 wordt dit gewoon werkelijkheid! De volgende afbreuk van ons onderwijssysteem is gewoon een feit!

Afgelopen jaar maakte ik me hier al eens pissig over trainingen voor de Cito-toets. Dat was feitelijk het andere uiterste. Ouders met voldoende poen huurden coaches in om hun prins(es)jes een havoadvies te laten scoren. Dat is hetzelfde als iemand één liedje gruwelijk goed leren zingen, naar The Voice te sturen en er vervolgens achter te komen dat hij of zij de tekst van een K3-liedje niet eens uit het hoofd kan leren. Een aap een kunstje leren, om er na een jaar achter te komen dat hij toch een chromosoom mist.

Nu weet ik niet of ze die specifieke idioterie op het Ministerie van Onderwijs op het oog hadden. Wellicht misgunden ze die coaches hun beunhazerij. Ze hebben dáár in ieder geval geen antwoord op gevonden en komen vervolgens met een nog idioter maatregel. Ze gaan kinderen vooraf indelen en gunnen ze niet eens meer de kans om te laten zien wat ze in huis hebben.

Ik weet het. Niet iedereen is het eens is met die Cito-toets. Maar het doel is en blijft toch om te bepalen wat een kind aankan? Daarvoor stel je een eenduidige toets op, waar een score uitrolt. Het ene kind scoort hoger en het andere lager. Dat zijn geen waardeoordelen. Het is gewoon een realistische meting van capaciteiten.

Kinderen die de potentie hebben om loodgieter te worden zullen het niet zo goed doen als hartchirurg. Andersom is ook niet handig. Twintig jaar later kan die potentiële loodgieter best zijn eigen installatiebedrijf met honderdtachtig man personeel hebben en teelt de potentiële hartchirurg misschien wel biologische spruitjes. Maar in groep acht geeft de Cito-toets gewoon aan wat ze op dát moment aankunnen. Niets meer en niets minder.

Bij het toetsinstituut Cito zeggen ze nu het volgende:
“Een toets moet goed aansluiten bij de vaardigheden van de leerling. Te moeilijke vragen werken demotiverend en zijn niet goed voor het zelfvertrouwen.”

Neen! Een toets moet een actueel niveau vaststellen om te voorkomen dat kinderen de verkeerde opleiding gaan volgen!

Scholen moeten dusdanig lesgeven dat geen enkel kind wordt gedemotiveerd en moeten niet steeds weer de eisen naar beneden bijstellen als ze erachter komen dat ze er wederom niet in slagen een niveau te behalen. Op het Ministerie van Onderwijs moeten ze hun stinkende best doen voor meer voldoende gemotiveerde en gekwalificeerde leerkrachten om dat voor elkaar te krijgen. Het Ministerie van Onderwijs moet ervoor zorgen dat nieuwe leerkrachten fatsoenlijk kunnen lezen, schrijven en rekenen als ze het hbo verlaten. Het Ministerie van Onderwijs moet zorgen voor beleidsmakers met enige vorm van gezond boerenverstand!

Op welk niveau zouden ze Marja van Bijsterveldt nu eigenlijk moeten toetsen? Zouden ze daar ook niet preventief een aspergesteker van moeten maken? Voorlopig zitten we nog wel aan de maatregelen van die domme vmbo-koe vast!