Tieten op de tijdlijn

Neuskleuter

Facebookgebruikers weten het al: er is weer eens een nieuwe lay-out bedacht door kekke marketeers. En zoals bij meer websites waarop je iets nieuws mag proberen, is het onmogelijk om terug te keren naar de oude situatie. De reden voor deze verandering? Facebook wil meer van je registreren, zodat zij hun reclameruimte voor nog meer geld kunnen verkopen. Prima, want wie verstandig is, zet toch niets bijzonders online. Maar er zijn wel fantastische mogelijkheden.

Ik ben visueel ingesteld, dus mijn tijdlijnervaring begon bij het plaatsen van een nieuwe foto, die schitterend breeduit over de hele bovenzijde van de pagina zou komen. De zoektocht naar een goede foto was eenvoudig. Echt, er staan duizenden pareltjes van mijzelf op de computer. De op zes na leukste foto voldeed gelukkig ook nog aan de pixeleis, zodat er niet een te grof raster zou ontstaan. Foto geüpload, gepositioneerd. Prachtig! Door naar de volgende stap.

Met Facebook kan je nu terug in je gehele persoonlijke geschiedenis. Als je een geboortejaar hebt ingevuld, wat je natuurlijk nooit moet doen in verband met privacy, dan kan je alles terugzien. Even wat babyfoto's inscannen en jij, je moeder, je vrienden en minder gewaardeerde collega's kunnen zien hoe schattig je er destijds uitzag. Geweldig! En nadat drie vrienden een reactie plaatsten onder de foto waarin je heel hard huilde in een jaren 70-gootsteen, waarbij de speekselslierten zich toonden vanaf de bovenlip rondom het eerste en enige tandje tot aan de onderlip, omdat je ogen prikten van de shampoo, dan kan jouw foto met hun reactie gelukkig ook nog eens voor hun eigen vrienden zichtbaar worden. Ik weet geen leukere mogelijkheid om dit levensmoment te delen met duizenden mensen die je niet kent. Al je vrienden mogen zelfs zeggen dat zij het leuk vinden dat jij bent geboren. Helaas heeft tot op heden geen van mijn vrienden dat nog gedaan.

Daarnaast biedt de tijdlijn vele mogelijkheden om jouw levensgebeurtenissen toe te voegen. Voor het geval je geen idee hebt welke momenten nou écht belangrijk waren in je leven, heeft Facebook gelukkig een paar suggesties toegevoegd. Je kan een nieuwe baan toevoegen, je pensioen aankondigen, of dat je voor je studie naar het buitenland bent geweest. Bij familie en relaties kan je toevoegen wanneer je elkaar voor het eerst hebt ontmoet, het begin van de relatie, de verloving, het huwelijk en het eerste kind. Mocht dit allemaal nog niet genoeg zijn, dan heeft Facebook ook al wat ellende voor je in petto. Vul dus gerust het einde van je relatie in en het verlies van een dierbare in, maar ik zou je toch adviseren om dit eerst te laten weten aan degene met wie je een relatie had, voordat hij of zij dit op Facebook leest. Dat is ook wel zo aardig richting je toekomstige kinderen.

Verder mag je ook nog wat alledaagse levensgebeurtenissen toevoegen, zoals nieuwe eetgewoonten, dat je bent afgevallen, nieuws over bril en contactlenzen, het breken van een been, een ziekte overwinnen of een gewoonte die je hebt opgegeven. Dat is echt superpraktisch als je net hebt besloten om heel veel biologische bananen te eten, je door een verdwaalde schil van de trap bent gevallen, met je kont op je nieuwe bril viel en je je contactlenzen niet meer kon vinden, waardoor je niet kon zien dat je je been had gebroken. Gelukkig is het breken van je been een ziekte die je kan overwinnen, en je besluit om nooit meer biologische bananen te eten. Ik zou gewoon niet meer zonder Facebook kunnen. Hoe hebben ze toch al die belangrijke levensgebeurtenissen bedacht?

Nadat ik alle informatie had opgeslagen, bekeek ik nog eens het resultaat. Ik ben namelijk nogal visueel ingesteld. Ik bekeek gelijk de foto bovenaan de pagina. Ik wist eerst niet wat ik zag! Tieten. Hele grote tieten, met daarnaast een minuscuul pasfotootje met mijn lach. Door een vooringestelde scrollpositie was mijn foto zo verplaatst, dat mijn gezicht van de foto was verdwenen en er alleen maar tieten in mijn tijdlijn stonden. Helemaal geschokt heb ik deze levensgebeurtenis gemarkeerd in de tijdlijn, heb het met al mijn vrienden en de vrienden van mijn vrienden gedeeld, alvorens het aan te passen. Tieten. Zou dat nou het gegeven zijn waar de marketeers naar op zoek zijn?