Modern Warfare 3 is het nieuwe Coca-Cola

WesleyB (Wesley Akkerman)

De hoge piefen van Activision vinden  dat de opmerkingen die van Electronic Arts’ kant afkomen nogal ongepast zijn. En kun je het hen kwalijk nemen? “Call of Duty gaat van binnenuit rotten” staat met kop en schouders bovenaan de lijst grimmige opmerkingen. “Onze optionele service Battlelog is tenminste gratis en Activisions Call of Duty Elite niet” en “Grafisch is Battlefield 3 de beste first-person shooter van het jaar” zijn ook opmerkingen die je niet in de koude kleren gaan zitten. EA maakte nou niet bepaald van z’n hart een moordkuil.

Het respons daarop is meestal dat diezelfde hoge piefen klagen over het gegooi van modder van EA’s kamp en dat vinden ze jammer. “Het is één ding dat je wil dat je product slaagt, maar een heel ander ding dat je actief en publiekelijk hoog van de toren blaast dat je wenst dat andermans product faalt.” En gelijk heeft in dit geval Activision Publishing CEO Eric Hirshberg. Dan laten we in dit geval het arrogante verleden van nu ’s werelds grootste uitgever buiten beschouwing, want we hebben het hier specifiek over de strijd van Battlefield 3 versus Modern Warfare 3.

En dat laatste is puur en alleen de schuld van EA's John Riccitiello. Martijn Kroonstuiver, PR manager bij Activision Nederland, concludeerde uit al die vuile taal dat EA niet anders kan. Kroonstuiver maakte een vergelijking met Coca-Cola en Pepsi, waarbij overduidelijk is dat Coca-Cola de beste is. Middels de Pepsi Challenge probeerde het laatst genoemde bedrijf zichzelf constant naast Coca-Cola te plaatsen, zodat consumenten Pepsi en Coca-Cola in één adem zouden noemen. “En dat gebeurt nu ook met Modern Warfare 3 en Battlefield 3”, zegt Kroonstuiver. “Electronic Arts probeert gamers beide first-person shooters recht tegenover elkaar te zetten, zodat beide spellen in één adem genoemd worden. En wij zijn overduidelijk Coca-Cola.”

Vreemd is dat niet. Zeker niet als je kijkt naar de hoeveel ‘content’ die er de afgelopen tijd is verschenen in beide series. Het moge duidelijk zijn dat de Call of Duty-serie veel vaker in het nieuws komt vanwege downloadable content of nieuwe games en dat Battlefield nogal mager vertegenwoordigd was voordat deze strijd losbarstte. EA moet er dus alles aan doen om het eens zo grote Battlefield weer aan de top te krijgen en daarvoor gaan ze nog net niet over lijken. Gamer na gamer geeft af op beide bedrijven, maar als het puntje bij paaltje komt halen ze minstens één van de games shooters. Welke neem jij?