[Tour] The mummy returns

Jan (Bakoenin)

Ze reden vrij lang bij elkaar
Maar waren niet zo goed bevriend
Vandaag liet Greipel aan de meet
Toch mooi die Brit zijn hielen zien

De mummie heeft de finish gehaald en behoudt zijn bolletjestrui. Dat was natuurlijk even afwachten, want je weet vooraf niet hoe je een rit met 33 hechtingen in je lijf gaat overleven.
Het ging dus.
Verder is er eindelijk een renner uit het peloton verdwenen zonder dat hij ziek was of gevallen. Kolobnev. Of hij een dopingzondaar is dat moet nog blijken, dus ik ga er verder over zwijgen. Het duo D&D zou dat ook doen en vervolgens hadden ze het er een kwartier over. Herbert wilde natuurlijk zijn woordgrapje maken over het middel HCT dat je niet moet verwarren met de ploeg van Cavendish.
In ieder geval was het in deze Tour niet echt te merken dat Kolobnev stout was geweest, Hij stond geloof ik op plaats 69. Wel een leuke plek natuurlijk.
Verder moesten we het een tijdlang doen met plaatjes van de omgeving, een folkloristisch dansje, Di Gregorio die vreemde capriolen uithaalde op de fiets en veel gelul over de beperking van het aantal auto’s achter de kopgroep. Ik denk niet dat een beperking van het aantal auto’s achter de kopgroep veel zal helpen als het om de veiligheid van de renners gaat, want al rijden er twintig achter, zolang ze daar blijven is er niets aan de hand.
Er was nog een leuk tussensprintje met een goede zet van HTC. Cavendish won en liet zijn ploegmakker Renshaw ook meesprinten om punten weg te kapen voor de groene trui. Ik denk niet dat Cavendish die groene trui gaat pakken, maar het was een leuke truc.
We konden ook nog even genieten van Marco Marcato die de punten op de bergjes pakte.
Verder was het een rustige etappe. Hushovd kon het op zijn sokken bijhouden.

En toen kwam de finale.
Gilbert heeft maar weer eens bewezen over goede benen te beschikken maar minder goede hersens.
Je maakt mij namelijk niet wijs dat hij de koers hard wilde maken om de sprinters eraf te rijden. Natuurlijk wilde Omega Pharma-Lotto dat wel, maar dat hadden ze ook aan Vanendert en Roelandts over kunnen laten. Die kunnen dat uitstekend.
Gilbert ging echter zo hard tekeer dat het vrijwel alle renners groen en geel voor ogen zag. En ineens was dat ook letterlijk zo. Zelfs dat kleine kopgroepje reed Gilbert nog in de vernieling. Voor Greipel? Ga toch weg. Hij wilde gewoon weer zelf winnen, maar de aanval was te vroeg. Hij had geluk dat Greipel de rest nog had kunnen volgen, want hij keek tijdens die aanval echt niet achterom om te zien of de Duitser er nog wel was.
Die Duitser had geluk dat er nog een man zonder hersens in het peloton rijdt: Evans.
Waarom liet Evans zijn ploeg in de finale het gat dichtrijden? Voeckler zat er weliswaar bij, maar die waait er in de eerste de beste echte bergetappe zomaar af. Ziet hij soms een concurrent in Gilbert? Ik kan het nauwelijks geloven.
In ieder geval zat Gesink weer bij de voorste groep en is Hoogerland op tijd binnengekomen.

In het zonnetje

Hij heeft dan misschien weer een beetje dom aangevallen, maar het is in ieder geval een renner die durft en niet zeikerig gaat zitten wachten tot anderen aanvallen, zoals die Australische klever, die er zo goed voor staat. En wat een kracht heeft hij in de benen! Ik ben echt benieuwd wat hij in het hooggebergte doet. Misschien krijgt hij daar wel spijt dat hij daarvoor zo met zijn krachten heeft gesmeten. Ik zou zeggen: Volgend jaar wat kilootjes eraf en wat minder energie verspillen en je weet maar nooit.

Morgen gaan de renners naar Lavaur. Het zal de stilte voor de storm zijn, want donderdag is de rit naar Luz Ardiden en dan komen de apen uit de mouwen.
Gesink moet wel opletten dat hij niet te veel in de buurt van Leipheimer rijdt, want die ligt meer op de grond dan dat hij op de fiets zit. Vandaag ook weer.
De etappe van morgen is nog iets vlakker dan die van vandaag en dus kunnen Robert en Johnny nog een beetje bijkomen. Ik denk namelijk niet dat de kanshebbers voor de Tour morgen de koers eens lekker hard gaan maken, want ze moeten overmorgen volop aan de bak.
En voor de sprinters is dit toch weer voorlopig de laatste kans op een overwinning.
Het zal wel het gewone patroon worden. Kopgroep vooruit. Rustig rijdend peloton en dan tegen het einde de jacht op de kopgroep en de massasprint.
Maar je weet het nooit helemaal zeker. Het is morgen ook weer een redelijk korte rit dus er zijn altijd kansen voor een kopgroep als de ploegen van de sprinters iets te laat reageren.
De Tour is al eens in Lavaur geweest en toen won de Belg Rik Verbrugghe na een lange ontsnapping, dus de sprinters moeten wel op hun hoede zijn.

Een kijkje in de omgeving

Het peloton komt morgen door de streek van de Armagnac. De oudste brandewijn van Frankrijk. Als ik in Frankrijk op vakantie ben en we gaan uit eten, dan drink ik graag een glaasje Armagnac bij de koffie. 
Lavaur zelf is één van de oudste stadjes van Frankrijk. Het stamt uit de twaalfde eeuw en was een bastion van de Katharen. Ik kom op die Katharen nog wel terug in de rit naar Montpellier.
In de buurt van Lavaur heb je de spoorlijn van de Train Jaune; de gele trein dus. Ze noemen hem ook wel de gele kanarie. Het is een spoorlijn van iets meer dan zestig kilometers van Villefranche-de-Conflant naar het op 1593 meter gelegen Bolquère. Het traject is te zien geweest in één van de EO-uitzendingen van ‘Rail Away’. Logisch want de trein stijgt bijna tot aan de hemel. Als je daar in de buurt bent, moet je beslist een ritje met die zeer oude trein maken. Hij is gerestaureerd in de negentiger jaren, maar nog wel geheel authentiek.
Hij ontvangt stroom via sleepcontacten van een derde rail. In het dal van de rivier La Têt was geen ruimte voor de trein, daarom zijn in de steile hellingen richels gemaakt waar de rails op konden worden aangebracht. Om te voorkomen, dat de hellingen gaan schuiven zijn muren van wel honderden meters langs of onder het spoor gemetseld.
Vlakbij Lavaur is het viaduct Séjourné en dat bestaat uit twee etages en is 65 meter hoog en 235 meter lang. Het telt zestien pijlers. Ook de Pont Gisclard is indrukwekkend.
De spoorbaan telt 650 kunstwerken waaronder 19 tunnels en mooie stenen viaducten. Een rit met de trein is dus een absolute aanrader!
De renners zullen vandaag vermoedelijk pas aan het einde van de rit als een trein gaan en dan misschien wel sneller dan de gele trein.