Vijandair

Alia5

Tot voor kort kende ik deze term ook niet totdat ik laatst, samen met mijn zwangere vriendin, voor vakantie naar Alghero in Sardinie vloog. Uit alle macht had ik een alternatieve airline en/of route proberen te vinden die ons naar Sardinie zou kunnen brengen. Goed voor mijn punten en last but not least, mijn vliegvertrouwen kon wel weer een boost gebruiken nadat mijn afgelopen vlucht was beëindigd met een heuse noodlanding op Heathrow. Dan snak je toch net iets meer naar een gerenommeerde vliegmaatschappij. Maar helaas, na alle vliegwinkelticketdiscounter-achtige sites diverse malen volledig doorgespit te hebben, was rechtstreeks en belachelijk goedkoop vliegen vanaf Eindhoven de enige logische optie. Als niet zo rechtgeaard calvinistische Nederlander deed niet zozeer de prijs ons dit beslissen, maar vooral ook de tijdwinst gezien de directe vlucht en het gunstige vluchtschema. Daarnaast geeft 2 vluchten in plaats van 4 vluchten natuurlijk de helft minder kans op een noodlanding…


Mijn vriendin en ik gingen dus boeken en dat viel niet mee. Gaandeweg kwam ik erachter waar vijandair (het tegengestelde van familiair voor staat. De boekingswebsite is het beste te vergelijken met een digitale jungle vol valkuilen. Het begint simpel maar hoe verder in het proces, hoe onoverzichtelijker het wordt. Het is vooral de kunst om alle voorgeselecteerde beslissingen ongedaan te maken. Doe je dat niet, dan zul je zien dat je belachelijk goedkope vlucht ineens stukken duurder is. Het frustrerende is dat je hier pas bij de laatste stap achter komt, omdat het uiterst onopvallend genoemd staat. Corrigeren is niet mogelijk anders dan de hele boel te annuleren en compleet opnieuw te beginnen met boeken. Namen invullen, klikkerdeklik en vooral UN-klikkerdeklik. Het kostte me in totaal vier pogingen om alle valkuilen te doorzien en een boeking te maken voor een soortgelijk bedrag als me op de beginpagina beloofd was. Toch sluit ik niet uit dat we uiteindelijk nog voor een of ander onbenullig item extra betaald hebben.


Na onze virtuele vijandaire ervaring kwamen we in de gelegenheid om daar een real life ervaring aan toe te voegen. Wederom werd al snel duidelijk dat klantvriendelijkheid zoveel mogelijk vermeden werd. Klanten hebben zich te houden alle ge- en verboden van de vliegmaatschappij. Afwijkingen hiervan, ook al komen ze voort door onwetendheid , moeten zo snel en bot mogelijk de kop ingedrukt worden. Voorbeelden te over: “Vijftien kilo en geen gram meer per bagage item, anders bijbetalen.” “Beter zitten als je zwanger bent? Je kunt priority incheck vouchers kopen om eerder in te stappen, maar dan zit je niet beter.” “Trouwens, je zwangerschapsverklaring mag niet ouder zijn dan een week. Als je geen nieuwe regelt tijdens je je vakantie mag je niet mee.” “Je moet je handbagage bij je houden en niet boven plaatsen.” Uiteraard worden deze en  andere bevelen je uiterst geïrriteerd toegesnauwd.


Natuurlijk. Het is mij volkomen helder dat kwaliteit zijn prijs heeft. Bovendien moet je niet te veel verwachten als je voor de prijs van een treinretour een vliegretour hebt weten te bemachtigen. Maar dat zou voor de service toch niet uit moeten maken? Een vriendelijke lach, of een aardig gesproken woord kost toch niks extra, neem ik aan? Een goedkope vlucht hoeft niet te betekenen, dat je dan ook goedkoop en vijandair behandeld hoeft te worden. Ik denk dat de winst van zo’n bedrijf uit de lengte of uit de breedte zal moeten komen, en dat mijn goedkope vlucht ten koste gaat van het salaris van het vliegtuigpersoneel. Tja, daar zou ik ook vijandair van worden…