Geheimen onder de gordel

Petra (peets)

Het moet er weer eens van komen.  Wegens chronisch tijdgebrek wordt het dit keer geen uitgebreide zoektocht,  maar slechts een kort bezoek  aan de plaatselijke ondergoedspecialist. Drie generaties dames zwaaien daar  ‘al eeuwen’ de scepter. Marlies Dekkerfans zul je hier niet aantreffen, maar voor een provinciaaltje als ik is er voldoende keuze. Ik heb dringend nieuwe slips nodig. Naarmate mijn leeftijd vordert, zijn ook de eisen ten aanzien van zo’n slipje toegenomen. Het moet uiteraard nog steeds mooi en vrouwelijk zijn, maar ook goed en lekker zitten, én op de cruciale plekken accenten leggen of  juist subtiel een en ander weten te camoufleren. Als ik na enige tijd de uitgekozen lingerie op de toonbank leg, zegt mevrouw Generatie II vriendelijk: ‘Hier zult u geen spijt van krijgen, mevrouw. Ik verkoop ze momenteel veel. Het zijn echt comfortabele broekjes’. Ik heb  meteen enorme spijt. Deze aanprijzing degradeert mijn recente aankopen per direct tot miskopen. Ach, nou ja, uiteindelijk zal slechts een selecte groep intimiti hiervan getuige zijn.

 
Wij  vrouwen doen al jaren ons uiterste best om ook op het gebied van ondermode up-to-date te zijn. Voor mannen is dit nog een vrij nieuw fenomeen, maar inmiddels is er ook voor de heren een flink en divers aanbod op de markt gekomen. De tijd dat onze mannen zonder schroom onesthetische en groezelige witte tailleslips droegen,  ligt ver achter ons. Hedendaags mannenondergoed  is mooi, stoer, grappig of sexy. Steeds meer mannen kiezen dan ook bewust een slip, tanga of boxer uit, die bij hun eigen stijl en/of bij een op handen zijnde gelegenheid past.

Dankzij Google vond ik een onderzoek waaruit blijkt dat mannen gemiddeld 17 jaar van hun leven hun eigen ondergoed uitkiezen, de andere jaren laten ze dat over aan hun moeder of partner. Als je het overigens aan de mannen zelf vraagt, kopen zij áltijd zelf hun ondergoed. Het blijkt ’not done’ dat vrouwlief haar man op een mooie boxer  trakteert. Vrouwen  daarentegen ontvangen juist graag een mooi setje van hun partner. Meestal vallen deze niemendalletjes geenszins onder de categorie ‘comfortabel’, maar stralen een geheel andere boodschap uit.

In de eerste instantie waren het vooral de jongeheren zonder of met prille relaties die tijdens amoureuze onderonsjes leuk voor de dag wilden komen. Tegenwoordig richt de markt zich juist steeds meer op de veertigers. Midlife-activiteiten vragen namelijk bij uitstek om aantrekkelijke snikkelbuidels. Ook het aanbod van  mannelijke noviteiten is uitgebreid; wat te denken van het mannenkorset (om de bierbuik te verhullen), de wonderjock (de push-up onderbroek) en ondergoed speciaal voor de linkshandige man.  En dan heb ik het nog niet eens gehad over de leer- en latexvarianten. Je kunt niet anders dan concluderen dat de mannelijke ondermode niet meer onderdoet voor die van de vrouw.

 
Er blijft voor de dames weinig meer te wensen over. Of toch wel? Uit een recente enquête is namelijk  gebleken dat een grote groep mannen nog steeds niet dagelijks zijn onderbroek ververst, maar gerust nog een dag of zelfs wat langer aanhoudt. Vroeger werden de zo ontstane gele uitgebeten vlekken, korstige remsporen en overige plakkerigheden er in de kookwas alsnog goed uitgewassen. Maar de huidige herenslips zijn vervaardigd van fijne en luxe weefsels en moeten met zorg gewassen worden op lage temperaturen. Dat vraagt al met al om een enorme cultuuromslag. De meeste mannen zijn inmiddels wel bereid hun vrouwen te plezieren door ook zelf de mogelijkheden van ondergoed optimaal te benutten . Veiligheidshalve adviseer ik de mannen toch om te beginnen met het wennen aan een dagelijkse verschoning. Pas als ze dát goed onder de knie hebben kunnen ze zich wagen aan hippe slips en trendy boxers. First things first.