Discussie: Waarom user-generated content verwijderen?
Twee grote games deze kerst zijn LittleBigPlanet en Guitar Hero: World Tour. De games zijn totaal verschillend, maar hebben toch één eigenschap gemeen, en dat is dat ze zich beiden richten op user-generated content. Bij LittleBigPlanet kan dit door levels- en nieuwe objecten te maken en deze online te delen, bij Guitar Hero: World Tour door in de muziek-editor je eigen nummers te maken en deze wederom online te delen. Echter zijn zowel MediaMolecule als respectievelijk Activision nu beide games uit zijn enorm hard bezig om deze content te beperken, levels die te bekend voorkomen uit Mario worden verwijderd en ook zelfgemaakte nummers waarin de welbekende Zelda-tune voorkomt worden verwijderd. Maar wie geeft die uitgevers het recht om deze zomaar te verwijderen? Noeste arbeid en vele uren werk worden daarmee direct door de plee gespoeld zonder dat daar een reden toe is!
Dat de levels en liedjes weg worden gegooid is natuurlijk ergens gezien logisch, Nintendo bezit een copyright op zowel de muziek als het uiterlijk van Mario en het is dan ook wettelijk verboden om deze dingen te gebruiken, tenzij specifiek toegestaan door Nintendo. Technisch gezien houdt het dus ook in dat als je kleine neefje op de basisschool een tekening maakt van de gezette Italiaan met de grote snor hij strafbaar is. In de praktijk wordt hier natuurlijk nooit tegenop getreden, vaak met als reden dat er geen sprake is van een hommage danwel parodie en dat er geen commerciële belangen in het spel zijn. Maar deze zijn er natuurlijk ook niet in de eerder genoemde games.
Als een fan van Mario het beginlevel van Super Mario World namaakt in LittleBigPlanet doet hij dit niet met de intentie om Nintendo geld door de neus te boren. Sterker nog, dat kan nog geeneens omdat LittleBigPlanet exclusief op de PlayStation 3 verschijnt en daar geen Mario-spellen op te spelen zijn. Waar zit hem dan het verlies aan inkomen voor Nintendo in? Nergens dus. Waarom moeten de levels dan verwijderd worden, ze verschillen dan toch niet van de kleurplaat van het hypothetische neefje?
Hetzelfde geldt voor Guitar Hero: World Tour, ook hier is het onmogelijk voor Nintendo om inkomsten mis te lopen want er zijn simpelweg geen Nintendo-tunes te koop voor de game. Als Nintendo nu een trackpack uit zou brengen met daarin de favoriete melodietjes van de NES-generatie, dan zou het een andere zaak zijn. Maar zolang Nintendo dit niet doet, of niet van plan is, waarom moeten de nummers dan verwijderd worden?
Tenzij Nintendo nu ineens naar buiten komt met het nieuws dat ze een LittleBigPlanet level-pakket op de markt willen brengen met daarin Mario-levels, of een Guitar Hero track-pack met daarin hun meest bekende melodiën is er geen reden om de content te verwijderen uit de games. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor Nintendo, ook voor alle andere dingen waar copyright op zit, het namaken in een game zou gewoon toegestaan moeten zijn.