Halo 4-posters, Halo 4-poppen, Halo 4-condooms...

Morthill


Marketing, wat zou de wereld zijn zonder marketing?

De gehele wereldeconomie draait om commercie en reclame. Logisch, want zonder reclame zou niemand meer producten kennen en zouden grote bedrijven als Coca-Cola nooit de aandacht krijgen die ze nu krijgen. Dat hun omzet hierdoor flink zou afnemen zit er dan ook dik in. Kijk maar naar de rotzooi die je vindt bij de Lidl of Aldi. Er is zelden reclame voor, de wekelijkse reclamegids van de supermarkt daargelaten, en daardoor hebben mensen al snel het idee dat deze producten minderwaardig zijn. Gevolg: men koopt liever de producten die men wel kent. Zo werkt het ook in de gamesindustrie. Neem bijvoorbeeld Halo 3. Tuurlijk, de game leeft ook op de reputatie van Halo 2, maar als Microsoft niet de gigantische marketingcampagne had gevoerd die we gezien hebben, had de game dan $170 miljoen opgebracht op de launchdag in Amerika alleen al? Hoogst onwaarschijnlijk. Veel mensen zouden niet eens weten dat de game in de winkels lag tot een paar dagen na de lancering.

Het nadeel van al deze marketing is dat veel pareltjes nogal eens ondergesneeuwd raken. Games van wat kleinere ontwikkelaars en publishers, die geen miljoenen te besteden hebben aan marketing, verkopen vrijwel nooit op het niveau van een BioShock of Gears of War. Dit terwijl er vaak genoeg topgames tussenzitten die het aanschaffen meer dan waard zijn. Kijk naar games als C.R.U.S.H. of Arcanum. Hoewel beide geen absolute toppers waren, waren het toch echt games die even goed, zo niet beter werden ontvangen door de pers dan een game als Blue Dragon. Toch is door het gebrek aan marketing niemand gehypd voor Arcanum, sterker nog, het aantal mensen dat de game kent is erg klein. Dit terwijl Blue Dragon voor zijn launch al gezien werd als de heilige graal en de game verkoopt dan ook stukken beter. Eerlijk? Nee, maar het is wel hoe de wereld in elkaar steekt.

Een twijfelachtig punt met marketing zijn de consoles. Veelal beschuldigen mensen Microsoft, Sony en Nintendo ervan expres een tekort te produceren, zodat het systeem in het nieuws kan komen als volledig uitverkocht. Hierdoor denken mensen dat het wel een fantastische console moet zijn en dus wordt hij nog meer verkocht en kunnen bedrijven nog langer volhouden dat hun console zo fantastisch is, omdat hij zo lang uitverkocht is. Of het waar is, is natuurlijk nog maar de vraag en of het een handige marketingtruuk zou zijn staat ook niet vast. Hoe weet je namelijk als bedrijf hoeveel je er sowieso gaat verkopen voor zo'n systeem uitverkocht is. Misschien kun je wel het dubbele verkopen als je een grotere voorraad klaarzet. Deze kan ook uitverkocht raken. Dan kun je pas echt opscheppen over je goede verkoop. Wellicht is hier onderzoek naar gedaan, maar ik betwijfel het ten zeerste.

Feit blijft natuurlijk dat marketing de gamesindustrie in zijn greep heeft. Hypes komen en gaan en de meeste mensen lopen er met open ogen in. Ikzelf ben hier ook niet geheel ontschuldig aan. Al moet ik wel zeggen dat ik een game als deze overhypt is, zoals bijvoorbeeld Halo 3, zelden op de launch zal aanschaffen. Ik word er juist wat terughoudend van en het komt dan ook vaak voor dat ik de game helemaal nooit aanschaf. Zo is de hele PS3-wereld gek van Heavenly Sword, maar ik laat de game toch maar links liggen. Misschien is het tijd dat meer mensen wat objectiever gaan kijken naar games voordat ze tot aanschaf over gaan. Want hoewel er vaak flink geklaagd wordt over de hypemachines die op volle toeren draaien, zouden de bedrijven dit niet doen als we niet bij de launch om 00.00u op een duizendste plek in de rij gingen staan om de game toch maar te bemachtigen.