Jong geleerd, oud zeer

Jean-Paul (Days-Of-Wild)
Nederland vervlakt in snel tempo. Daarmee bedoel ik niet dat ons toch al platte landje nog platter wordt, maar dat de mogelijkheid om je hier te verheffen steeds kleiner wordt. Als je hier boven het maaiveld uit komt dan wordt je kop er af gehakt. In plaats van dat men mensen de mogelijkheid geeft zich te ontplooien, is men eerder geneigd de grens van het toelaatbare naar beneden te trekken. Iedereen moet de bovenkant van het maaiveld kunnen zien. Ook degene die niets anders kunnen dan op hun rug liggen.

Het laatste voorbeeld hiervan is dat men verboden heeft dat een meisje van 13 rond de wereld kan zeilen. De aanleiding hiervoor is niet de vraag of ze dit wel zou kunnen, maar omdat ze anders de leerplichtwet ontduikt. En dat mag uiteraard niet. Stel je voor dat we allemaal gaan doen wat we willen. Het moet niet gekker worden. De vraag of ze wel of niet in haar eentje rond de wereld zou kunnen of mogen zeilen kan ik niet beantwoorden. Ik las dinsdag een bericht dat een verlamde vrouw alleen met een zeilboot rond Groot-Brittanië is gevaren. Het lijkt me dat een volledig gezond meisje dan ook wel een kans zou maken. Maar het mag niet. Regeltjes zijn regeltjes.

En waarom zijn die regeltjes er? Zodat de beleidsmakers zich er achter kunnen verschuilen en indekken. Als het niet voor zichzelf is dan is het wel voor de partij of de belangenorganisaties die daar weer achter staan. Want beleid wordt al heel lang niet meer voor het land gemaakt maar voornamelijk voor eigen gewin, in wat voor vorm dan ook. Daarmee kunnen ze ook voorkomen dat de gewone man opeens een uniek idee krijgt waar ze zich geen raad mee weten. Stel je voor dat het volk intelligenter is dan de leiders.

Dus begint men de vervlakking daar waar de meeste winst te halen is, bij het onderwijs. Al jaren wordt er geklaagd dat het onderwijs achteruit gaat. Al even zovele jaren wordt er niets aan gedaan. Nou dat is niet helemaal waar, er wordt wel degelijk wat aan gedaan. Het wordt nog slechter gemaakt. Nu dreigen ook de universiteiten ten onder te gaan omdat te veel mensen gaan studeren. De universiteiten hebben niet genoeg geld om al die mensen te begeleiden.

Waarom moeten al die mensen begeleid worden? Waarschijnlijk omdat het studeren te hoog gegrepen is voor ze. Maar de mogelijkheid is er, dus maken ze er gebruik van, want 'iedereen moet mee kunnen komen'. Vroeger was studeren alleen voor de elite weggelegd. Zij die de ouders hadden die het geld er voor hadden konden gaan studeren. Later is de mogelijkheid tot studeren voor meer mensen binnen bereik hun gekomen door middel van studiebeurzen. Op zich een goede zaak. Studeren zou niet alleen weggelegd moeten zijn voor een kleine elite. Geld zou niet moeten bepalen wie verder mag leren of niet. Kennis, intelligentie en de mogelijkheid de leerstof aan te kunnen en er wat mee te doen zou de leidraad moeten zijn om te zien wie er mag studeren. Dat is lange tijd ook het geval geweest. Maar in ons poldermodel moet iedereen mee kunnen komen. Dus verlaagt men de drempel om maar niemand achter te laten.

Veel jongeren gaan nu studeren omdat door de crisis de kansen op werk klein zijn. Op zich geen slechte gedachte, maar dan moeten ze er wel wat aan hebben en er wat mee doen. Een universiteit moet niet een verkapte vorm van WW worden, zoals de WAO dit lange tijd geweest is (en misschien nog wel is). Het dreigende gevolg daarvan is niet dat de kennis van velen verhoogd, maar dat het niveau voor allen verlaagd wordt. Met honderden studenten in een collegezaal zitten lijkt me niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Op de basisschool wordt al geklaagd als er meer dan 25 leerlingen in een klas zitten.

Kinderen hebben een leerplicht. De overheid zou een kennisplicht moeten hebben. De plicht om goed en vooral hoogwaardig onderwijs aan te bieden. Daar zou geld in gestoken moeten worden. De regering wil van Nederland een kenniseconomie maken. Jammer dat er op die kennis dan weer zoveel bezuinigd wordt. Dit komt die economie op de lange duur absoluut niet ten goede.