Chip of strip?

Redactie
Column door S-K

De tijd dat je vrolijk met een strippenkaart de bus instapt om met vijf strippen naar de stad te kunnen, het lijkt verleden tijd te zijn. De OV-chipkaart doet een poging (ja, alweer) om zijn intrede te doen. Maar dat dat nog steeds niet zo vlekkeloos verloopt, dat blijkt maar weer. Hoe lang zijn die plannen er al, dat de OV-chipkaart hét vervoersbewijs moet worden? Die zijn er al lang. Heel lang.

Gerommel is het. Gezeur is het. Gezeik is het, die OV-chipkaart. 2004 Was al het jaar dat er pogingen getracht werden om de OV-chipkaart succesvol te introduceren. Maar helaas… op Rotterdam na, is het niet overal een groot succes. Tot op heden blijven er problemen rond het invoeren van deze ‘oh zo geweldige kaart’ die het reizen plezierig zou moeten maken.

Het is ook eigenlijk te mooi om waar te zijn hè. Je scant je kaart, stapt de trein in (of bus die één keer in het uur langskomt in the middle of nowhere.) Bestemming benaderd? Je kaart weer een keer scannen, en er wordt automatisch berekend hoeveel dit ritje jou gekost heeft. En alsof het allemaal nog niet genoeg is: je kunt je saldo zelfs automatisch aan laten vullen via je bankrekening.

Zoals we niet anders gewend zijn van Rotterdam: deze stad wilde de eerste zijn. De eerste stad waarbij de OV-chipkaart wél een succes moest en zal worden. Sinds 2009 kan er in de Rottedamse metro’s alleen nog maar met deze wonderkaart betaald worden. Voor de OV-chipkaart haters die toch echt van het openbaar vervoer gebruik moeten maken in Rotterdam: bussen en trams accepteren nog wel de geliefde strippenkaart.

Toch maar fijn dat ik in een dorpje woon. Een dorpje waar de bus een keer per uur vertrekt naar dé stad in de regio: Den Bosch. OV-chipkaarten zijn hier (nog) niet uitgevonden. Dankbaar wordt er gebruik gemaakt van strippenkaartjes en maandabonnementen. Dankbaar zijn reizigers, de moderne OV-chipkaart is nog geen feit. Nog niet…

Stephan Kraaij