Naamloos, Roemloos, Kansloos
Dankzij de Sponsor Loterij zal de Holland Casino Eredivisie binnenkort weer gewoon eredivisie heten, zonder toevoeging van hinderlijke sponsornamen. Het is alsof PSV bekendmaakt dat het voortaan de Plaatselijke Sport Vereniging zal heten en Pioneer voortaan wèl de hoofdsponsor zal zijn, maar niet de shirtreclame zal doen. Wat denkt de Sponsor Loterij dan te gaan doen om de investering eruit te halen; ofwel waarom gaan ze de eredivisie sponsoren?
De enige reden die mij logisch in de oren klinkt is het woord naamsbekendheid. Holland Casino en KPN Telecom hebben met de eredivisie bewezen dat deze methode werkt, ook in andere sporten zien we dit fenomeen. De schaatsers houden het hoofd boven water door talloze verzekeringen, het wielrennen heeft de Rabobank. Zo zijn er nog meer voorbeelden te verzinnen waarbij de sport bekender is dan de sponsor. Maar één ding hebben ze gemeen, de sponsors gebruiken hun bedrijfsnaam als naam van het team.
De Sponsor Loterij (goede naam trouwens voor een competitie waarin de clubs niet voldoende sponsors kunnen vinden) weigert dit. Het weigert haar naam te geven aan de enige voetbalcompetitie van Nederland waarin (bijna) alle spelers fulltime prof zijn. Eigen professionalisme ontbreekt echter totaal. Het benut de rechten van het vernoemen van de competitie niet. Of zouden de reclamemakers van de Sponsor Loterij zoveel verstand van voetbal hebben dat ze hebben ingezien dat het Nederlandse voetbal haar naam al lang verloren heeft en dat dit maar moet worden doorgezet in de naam van de competitie? Het lijkt me niet.
En alhoewel het voor mij dus onbekend is welk doel de Sponsor Loterij heeft met het sponsoren van de eredivisie, het is voor mij nu al duidelijk dat dàt doel in elk geval niet gehaald gaat worden. Daar komt nog bij dat de Sponsor Loterij een goede naam op zal willen bouwen als organisatie die goed met het geld omgaat, geld naar goede doelen goed kunnen verantwoorden en zo verder. Dit lijkt me bij een bedrijfstak waar het woord fatsoen alleen door de analisten wordt genoemd vrij lastig.
KPN gebruikte de eigen betrouwbaarheid en de naamsbekendheid van het voetbal om mee te delen dat ze ook aan telecommunicatie deden. Bij Holland Casino was de betrouwbaarheid al weer verder te zoeken, het is maar te hopen dat dit geen trend gaat worden.
Nee, het mag duidelijk zijn dat ik niet echt sta te springen om de Sponsor Loterij. Voetbal is amusement, dat moet niet worden verward met sponsors waarvan de doelen niet bekend zijn. En als ik denk aan degelijkheid, aan een bedrijf dat leuke televisie kan maken, aan internationaal en aan amusement, dan denk ik aan Walt Disney. In elk geval is dan de naam van Mickey Mouse competitie gegarandeerd.