NS laat het klootjesvolk in de kou staan; alles voor de elite

Ik reis vrijwel dagelijks met de trein, onderweg naar nergens. Ik las regelmatig een stop in onderweg om even te kunnen roken. Vaak maak ik me dan ook niet druk om vertraging; ik pak net zo makkelijk een omreisroute of las een extra rookpauze in. In extreme gevallen doe ik wel een beroep op de Geld Terug Bij Vertraging-regeling (GTBV) (als ik met de IC direct heb gereisd of heb moeten omreizen via de IC direct bijvoorbeeld, of als ik meer dan een uur vertraging heb).

De afgelopen maanden kampte de NS met een personeelstekort waardoor er minder treinen rijden. Prima, daar heb ik nog een klein beetje begrip voor; elke sector kampt met personeelsgebrek. Maar: wat er nog wél rijdt wordt vaak gehalveerd in lengte; waardoor mensen als haringen in een ton zitten, like pre-corona. Vorige week donderdag liep ik zoveel vertraging op dat ik mijn thuishaven Castricum niet met de trein heb kunnen bereiken.

Ik diende dus een GTBV-claim in. Na twee dagen zag ik deze claim nog niet terug in mijn persoonlijke NS-account; ook eerdere claims kon ik niet terugvinden overigens, dus ik stuurde netjes een DM naar @NS_online op Twitter. Geen reactie. Een dag later maar een normale Tweet verzonden met daarin de vraag hoe lang het duurde voor een claim zichtbaar werd. Binnen tien minuten kreeg ik reactie met de mededeling dat de afhandeling van GTBV-claims momenteel ernstige vertraging heeft opgelopen en dat het wel enkele maanden kon duren voor het geld op mijn rekening wordt terug gestort.

Afgelopen maandag (29 augustus) ben ik gewoon op pad gegaan, ook al staakte de NS in Noord-Holland. Bewust, want ik wilde gebruik maken van de stakingsregeling, en daarvoor moest ik aantonen dat ik met de NS had willen reizen. Nou kan de NS gewoon mijn reishistorie bekijken en daaruit al de conclusie trekken dat ik elke werkdag met de trein op pad ga, maar dat terzijde. Ik heb dus braaf ingescheckt bij mijn vaste opstapstation op maandag en ben vervolgens met de auto naar Amsterdam CS gebracht. Daar heb ik etappe 1 van het Westerborkpad opnieuw gewandeld en ben daarna naar station Muiderpoort gelopen waar ik rond kwart over vier was.

Omdat ik dinsdag in de spits naar Hoorn moest besloot ik hier mijn ov-chipkaart op te waarderen met een tientje, zodat ik in- en uit- kon checken en meteen voldoende saldo had voor de reis naar Hoorn de volgende dag. Net na dat ik dit gedaan had kwam de NS met de mededeling dat dinsdag het treinverkeer in het hele land plat gegooid zou worden, en ik dus ook dinsdag van alternatief vervoer afhankelijk zou zijn. Ik ben voornemens om voor beide dagen een beroep te doen op de stakingsregeling, maar ik vrees met grote vreze dat de afhandeling van deze verzoeken ook wel eens heel lang op zich kan laten wachten. 

En dan vraag ik me toch af. Als abo-houder heb ik de verplichting naar de NS om elke maand netjes op tijd mijn abonnement te betalen. Doe ik dat niet krijg ik een aanmaning, waarbij administratiekosten in rekening gebracht worden en betaal ik dan nog niet krijg ik een deurwaarder op mijn dak waarbij ik behalve mijn abo, de administratiekosten ook de kosten van de deurwaarder moet betalen én rente over het openstaande bedrag. Andersom heeft de NS kennelijk geen verplichtingen naar haar contractanten toe: die mogen maandenlang op hun vergoeding wachten.

En dan nog iets. De afgelopen week staakte het NS-personeel voor een betere CAO. De NS had en heeft er kennelijk geen boodschap aan gehad. De hardwerkende forens was de dupe. Het komende weeekend wordt echter alles op alles gezet om mensen naar Zandvoort te krijgen, vanwege de Grand-Prix. Henri Janssen, bestuurder bij FNV Spoor, zei hier tegenover NH-Nieuws het volgende over: "We zouden het hele Formule 1-weekend kapot kunnen staken. Maar wij weten ook dat heel Nederland dol is op de Formule 1. Daarom hebben wij, de drie vakbonden en actieleiders, besloten om het niet te doen." Voetbalfans en fans van van Kensington en Yade Lauren hebben echter het nakijken: er stoppen morgenmiddag geen treinen in het Arenagebied, omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. 

Ik kan me niet aan het idee ontworstelen dat de NS wel wil cashen, maar niet aan haar verplichtingen naar de reizigers wil of kan voldoen. Het ontbreekt er nog maar aan dat ze veewagons in gaan zetten om het klootjesvolk te vervoeren.