De logica van Kloterdijk

Ik reis al jaren met de NS een vast traject tussen Alkmaar en Schiedam Centrum om mijn kinderen naar hun vader te brengen. In eerste instantie ging de route vaak over Haarlem, omdat dat de snelste route was. 1 uur en 32 minuten had ik nodig voor die reis, en hoewel dat vrij kort lijkt, is het voor kinderen een lange zit.

Toen besloot de NS in al haar wijsheid om de intercity tussen Alkmaar en Haarlem buiten de spits te schrappen. Sindsdien reis ik meestal over Amsterdam, en ben dan rond de twee uur kwijt. Met wat extra telefoons mee zodat de kinderen zich niet hoeven te vervelen nog steeds redelijk uit te houden. Daarna kwamen de ov-poortjes. Onlangs werden ze ook op Amsterdam Sloterdijk geplaatst, maar wel met een dusdanige logica dat je een plattegrond met gebruiksaanwijzing nodig hebt om je weg te vinden op dat station.

De poortjes zijn namelijk niet aan het begin van het station geplaatst, maar kriskras door het station heen. Als je bijvoorbeeld op perron 7/8 aankomt en je moet overstappen op een trein op spoor 3/4 dan moet je eerst uitchecken en dan weer inchecken. Ook als je van de lift gebruik wil maken moet je eerst uitchecken en opnieuw inchecken. Er is geloof ik wel een optie om via een ander perron naar het perron van je bestemming te gaan, maar dan loop je gigantisch om waardoor je je aansluiting mist.

Vandaag overkwam bovenstaande mij dus. Ik arriveerde op spoor 7/8 en moest naar spoor 3/4 . Zo gezegd, zo gedaan. Ik checkte uit, liep even snel naar Smullers, want ja, honger na inmiddels vier en een half uur in de trein. Ik wil terug inchecken: toegang geweigerd; saldo te weinig om in te checken. HALLO!! Ik was al ingecheckt maar ik moest verdomme verplicht uit- en inchecken om naar m’n volgende trein te kunnen.

Ik moest dus verplicht saldo opwaarderen voor ik verder kon, terwijl ik in principe genoeg op mijn kaart had staan om mijn reis te voltooien. Nou komt dat geld op die kaart wel op, daar niet van, maar de logica van de poortjes op station Kloterdijk is ver te zoeken. Iets klantvriendelijker had het wel gekund. Iets logischer ook trouwens.