Economy first, people second

In Nederland wordt het tegenwoordig niet alleen op de weg steeds drukker, maar ook in de lucht. Het gaat steeds beter met de economie en dus willen we met z’n allen het vliegtuig in en op weg naar verre bestemmingen. Schiphol, onze nationale trots, moet daarom alweer uitbreiden. Ze kunnen daar het aantal vluchten niet meer aan en daarom willen ze via Lelystad een groot aantal vakantievluchten laten vertrekken. In Flevoland, Gelderland, Overijssel, Drenthe en Friesland zijn ze daar niet blij mee. In Groningen ook niet, maar daar hebben ze wel wat anders aan hun hoofden.

We hebben in dit geval weer eens te maken met een typisch voorbeeld van: hoe naai ik de bevolking. Vooral van de kant van Schiphol. In het verleden heeft Schiphol al vaker bewezen dat ze goed creatief kunnen boekhouden en ook nu had men weer volledig foutieve cijfers aangeleverd. Als niet een paar slimme burgers het zaakje niet vertrouwd hadden, was niemand daar achter gekomen, want de overheid is blijkbaar makkelijk te belazeren of speelt het spel gewoon mee.

Actiegroep Hoog Overijssel was nodig om aan te tonen dat er veel meer vluchten over Zwolle zouden plaatsvinden dan door het Nationaal Luchtvaart- en Ruimtevaartcentrum waren berekend. De nieuwe cijfers werden echter genegeerd. Wel had staatsecretaris Dijksma twijfels aan de milieueffecten rapportage van Schiphol. Daarom wordt er nu opnieuw onafhankelijk onderzoek gedaan naar de geluidsberekeningen en de risicogebieden.

De vluchten vanaf vliegveld Lelystad moeten namelijk lange tijd laag blijven om de vluchten vanaf Schiphol niet in de weg te zitten. Dat is zeer hinderlijk voor de bewoners van de gebieden waar de vliegtuigen over vliegen. Op die manier zal er geluidsoverlast en ook milieuschade optreden in die gebieden. De vluchten zouden dus gewoon hoger moeten plaatsvinden, maar dat kan pas als er een nieuwe indeling van het luchtruim is gemaakt en die is pas in 2023 af. Toch willen de regering, Schiphol en ook Lelystad daar niet op wachten en moet het nieuwe vliegveld al op 1 april 2019 open en dat is geen aprilgrap helaas.

Er zullen dus minstens vier jaar vliegtuigen laag over stiltegebieden, dorpen en steden in het Oosten en Noorden van Nederland vliegen. Niet ver van Lelystad af liggen bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen. Een stiltegebied. Maar niet lang meer. De dieren daar zullen het niet meer zo rustig hebben als nu. En er is nog iets. De vogels van de Oostvaardersplassen zouden wel eens voor een groot deel in aanmerking komen om te worden uitgemoord omdat ze in de buurt van het vliegveld een gevaar voor de vliegtuigen opleveren als die opstijgen of dalen. De Raad van State denkt wel dat het niet nodig is, maar ik moet het nog zien.

Dat is natuurlijk allemaal niet fijn, maar de belangrijkste conclusie die ik trek uit deze hele toestand is, dat weer eens blijkt dat je als burger geen reet te vertellen hebt in dit land als het om de economie gaat. Welvaart van multinationals gaat ver boven het welzijn van de burgers en zeker boven dat van de dieren.

De opening van vliegveld Lelystad in april 2019 wordt gewoon doorgedrukt en eventuele contacten met de burgers hierover zijn schijnvertoningen. Zo gaat het ook in Groningen als het over de aardbevingen gaat. Shell en ExxonMobil maken de dienst uit en de burger is de lul. De overheid wordt door deze multinationals gemanipuleerd. Kijk naar de afschaffing van de dividendbelasting. Alle burgers zijn tegen, maar het wordt doorgezet omdat de regering in hun broek schijt dat er problemen komen met de multinationals.

En in het geval van vliegveld Lelystad gaat het precies hetzelfde. De overheid loopt aan de leiband van Schiphol. Natuurlijk gooit een aantal plaatselijke bestuurders het weer op de werkgelegenheid die het noodzakelijk zou maken dat het vliegveld in 2019 al open gaat. Natuurlijk levert de bouw van de uitbreidingen werk op, maar dat loopt weer af en dat werk is er ook wel als we wachten tot 2023 en het luchtruim opnieuw is ingedeeld. De werkgelegenheid zal dus alleen wat later op gang komen als de opening wordt uitgesteld. Het is dus een argument van niks. Het gaat ontzettend goed met de werkgelegenheid in Nederland, het aantal werklozen daalt voortdurend, dus zo’n uitstel kan echt wel.

Ik vraag me trouwens nog iets af. Het zou om het afstoten van vakantievluchten vanaf Schiphol gaan. De piek van de vakantievluchten ligt in de zomer. Dat zie je duidelijk aan de cijfers. Ik ga zelf altijd in juni naar Kreta en heb totaal geen last van wachtrijen op Schiphol. Waarom zouden er dan het hele jaar meer vluchten vanaf Lelystad moeten gaan? Lelystad moet een vakantievliegveld worden en het is helaas nou eenmaal niet het hele jaar vakantie. Oké, er komen ook mensen uit andere delen van de wereld naar ons toe, maar we hebben ook al de vliegvelden Eindhoven en Rotterdam die steeds meer vluchten opvangen. Schiphol wil echter meer bestemmingen gaan bereiken en meer maatschappijen toelaten.  Dat is het gewoon.

Laat nou eens voor een keertje de gezondheid van de bevolking prevaleren boven de economie. Stel eens het welzijn boven de welvaart. Op die manier krijgen de burgers misschien ook weer eens wat meer vertrouwen in de overheid. Als je als burger iedere keer maar weer de indruk krijgt dat je voor Jan met de korte achternaam naar een bijeenkomst gaat, dan wordt dat vertrouwen steeds minder. Ik krijg zelf ook steeds meer de indruk dat we niet een regering hebben in Den Haag, maar dat we geregeerd worden door de bedrijven met het grote geld.