Steam Greenshite

Ik had al eerder bericht over de poging van ontwikkelaar Digital Homicide om Steam aan te klagen, de ontwikkelaar van ‘pareltjes’ zoals The Slaughtering Grounds, ETL: the Extra Large Testicle en Temper Tantrum. In hun verklaring schrijft Digital Homicide dat Valve door hen te verbannen van Steam indirect het online bedreigen en pesten van ontwikkelaars goedkeurt en weigert wat te doen aan mensen die anoniem achter hun computer gal lopen te spuwen. En daar (en ik kan niet geloven dat ik het zeg) heeft Digital Homicide wel een punt.

Laten we het even breder trekken: niet alleen bij Digital Homicide, maar over Steam in het algemeen is Valve berucht om zijn hands-off aanpak wanneer het aankomt op zowel ontwikkelaars als de spelers. Te beginnen met de ontwikkelaars: als je wilt zien hoe erg Valve’s ‘mijn-pakkie-an-niet’-houding uit de klauwen is gelopen hoef je niet verder te kijken dan Steam Greenlight, het platform waar nieuwe ontwikkelaars hun games kunnen pitchen aan de Steam-community. Mensen kunnen voor een game stemmen wanneer ze die in de winkel van Steam willen zien, en wanneer een game genoeg stemmen heeft krijgt deze het groene licht om verkocht te worden.

Dat is de theorie, nu de praktijk. In werkelijkheid is er nu een tsunami aan ‘games’ op Greenlight die het aanbod opvullen met bagger. Ik gebruik games hier expres tussen aanhalingstekens: vaak is het een gecombineerd geheel van standaard assets die gekocht kunnen worden in winkels voor game-engines zoals Unity en Unreal. Er is geen originele art, geen originele muziek, geen aanpassingen: iemand gooit gewoon wat dingen bij elkaar die een beetje bij elkaar passen en denkt ‘jep, dit kan ik verkopen op Steam’.

Ik bedoel, kijk naar dit screenshot van een game genaamd Cobos. Dit staat nu op Steam Greenlight. Dit.

Cobos
Valve probeert dit een beetje tegen te gaan door een som van 100 euro te vragen voordat een game op Greenlight komt maar laten we eerlijk zijn, iedereen met wat geld in z’n zak kan dat ophoesten. Maar dan zal de community het wel tegenhouden door de kracht van democratie en stemmen! Helaas, was het maar zo. Het gebeurt steeds vaker dat er groepen op Steam ontstaan die voor een kleine geldsom of gratis codes voor een game hun achterban oproepen om voor een game te stemmen. Opnieuw een voorbeeld, ook weer van de Cobos-pagina:

Solar
Hmm. Zowel adverteren als professionele gamereviews. Iets met belangenverstrengeling. En ik geloof nog eerder dat Digital Homicide ooit een goede game uit zal brengen dan dat dit team volledig bestaat uit vrijwilligers die dit gratis doen.

Het meest sneue vind ik dit nog wel voor de echte indie-ontwikkelaars die hoopvol proberen hun game op Steam te krijgen, waar ze het kunnen verkopen aan een miljoenenpubliek, maar bedolven worden onder de drek die overheerst op Steam Greenlight. En als dat gericht is aan dovemansoren bij Valve: je eigen imago wordt ook flink door het slijk gehaald. Steam Greenlight is nu een lachtertje onder gamers, en je catalogus wordt bedolven met titels die niks meer zijn dan veredelde tech-demos. Allemaal omdat je weigert van je luie reet te komen en eens wat te baggeren op je platform.

Goed, dat zijn de ontwikkelaars, nu de gebruikers. Hoewel ontwikkelaars soms totaal geen respect hebben voor de community met wat ze door Steam Greenlight proberen te krijgen, hebben gebruikers soms ook totaal geen respect voor de ontwikkelaars. Spelers kunnen al hun gal spuwen op Steam, en Valve wast zijn handen in onschuld.

Voor zover ik het weet is er nog nooit een gebruiker verbannen van Steam vanwege slecht gedrag. Schelden, intimidatie, doodsverwensingen, doodsbedreigingen: het komt allemaal voorbij. De Romine-broers hebben zelf wat voorbeelden aangehaald in hun bericht over hun rechtszaak tegen Steam, waarin gebruikers onder andere zeggen dat ze zichzelf beter van kant kunnen maken en hun familie beledigen.

Kijk, ik snap dat je pissig bent over wat Digital Homicide heeft gedaan, en je mag je kritiek en boosheid uiten, maar er zijn verdomme grenzen. Je schreeuwt in het echte leven toch ook niet tegen mensen dat iemand zich maar beter van het leven kan beroven, waarom zou het dan anders zijn op het internet? Het zijn nog steeds mensen waar je tegen praat, ondanks dat je een nickname gebruikt en redelijk wat anonimiteit geniet. Heb wat fatsoen. Je bent beter dan dat. En één van de redenen waarom dit kan gebeuren is omdat Valve weigert ook maar iets te doen tegen dit soort klootzakken. En dat geeft inderdaad, zoals Digital Homicide al zegt, een gevoel van impliciete goedkeuring waardoor gebruikers echt niet zullen stoppen met hun bedreigingen en pesterijen.

Valve, ik weet dat een platform met miljoenen gebruikers moeilijk te modereren is, maar wanneer je de community hun gang laat gaan krijg je de drek waar we nu mee zitten. Hoewel je heillig gelooft in de kracht van de community, is het experiment mislukt. Het is hoog tijd om te gaan baggeren en Steam weer het prestigeuze platform te maken dat het ooit was.