Kutziggo

'Goedemorgen, welkom bij Ziggo.'
'Goedemorgen Ziggo
'Heeft u een technische vraag: kies 1.'
'1.'
'Om de snelheid van de dienstverlening te bevorderen vragen we u uw postcode en huisnummer op te geven.'
'Oké, dat doe ik even.'
'Goedemorgen, technische dienst van Ziggo, Jodokus Klapkut spreekt u. Mag ik uw postcode en huisnummer?'
'Dat heb ik net opgegeven droplul.'

Het verhaaltje klopt niet helemaal, maar zo zit het wel in elkaar. Je geeft je postcode en huisnummer alleen maar om de boel te rekken. Dat is bij een gratis nummer niet zo erg, maar ik belde met mijn mobieltje en dan moet je een 09-nummer bellen. Ik heb er ook niet bij vermeld dat er de laatste tijd meer dan een kwartier wachttijd is voor je de technische dienst te pakken hebt en ook dan word je niet veel wijzer. Toen ik met mijn mobieltje belde, was de wachttijd nog maar een minuutje. Later heb ik het nog eens met de vaste telefoon geprobeerd en toen was de wachttijd meer dan een kwartier. Hoe komt dat?

Ik heb nu een paar jaar een all-in-one pakket van Ziggo. Alles werkte al die tijd perfect. Je hoorde wel eens klachten over de ontvangst, maar ik had daar weinig last van. Ook het bellen ging altijd prima en internet lag er nooit uit. Dat laatste is nu anders.

Het begon op dinsdag 12 januari. Ik kon ineens niet internetbankieren omdat de site niet beschikbaar was. Dat gold ook voor andere sites, maar Facebook werkte wel, dus ik dacht niet meteen aan Ziggo. Mailtjes kwamen echter ook niet binnen, want er kwam een foutmelding. Ook Skype gaf niet thuis. Nou ben ik met pensioen dus ik kan mijn eigen tijd indelen en daarom bleef ik het af en toe proberen. Soms deed een site het ineens wel en dan kon ik even snel bij de site van de bank kijken en de overboekingen doen. Ik kon ook even op de site van Ziggo gluren en zag dat ze een storing hadden in grote delen van de Randstad en dat er nogal wat mensen niet echt blij waren met die storing. Over de aard van de storing en de duur werd niet gecommuniceerd.

Toen deze toestand een paar uur had geduurd, dacht ik maar eens te bellen en ontstond het gesprek dat ik beschreef. Zij het, dat de medewerker een andere naam had en mij wel goed te woord stond. Hij zei dat er in het gebied van mijn postcode onderhoud werd gepleegd en dat daarna de router gereset moest worden. Hij ging dus mijn router resetten. Leuk, maar dat kan ik zelf ook wel en op de site stond gewoon dat ze een storing hadden. Hij stond me dus netjes te woord met een leugen.

Wonder boven wonder deed alles het na het resetten weer goed. Zou hij dan toch gelijk hebben gehad? Ik kon er niets tegenin brengen en wenste hem dus goedemiddag. Een uurtje later verwenste ik hem, want het was weer zwaar kut. En zo ging het dag na dag.

Als ik vier uur achter de pc zat, dan deed af en toe alles het eventjes goed en zo kon ik de betalingen doen en de mailtjes versturen en lezen. Dat is niet echt om blij van te worden. In die schaarse periodes dat alles het deed kreeg ik wel een mailtje van Ziggo met de volgende inhoud: als internet vastloopt kun je op onze storingspagina kijken of er bij jou in de buurt een storing is. Domkoppen! Als er een storing is, en die was er, dan kan ik helemaal niet op jullie site kijken of er een storing is! Ik kreeg ook nog een mailtje met de vraag of ik door de medewerker goed was geholpen.

Als je dit soort mailtjes naar je klanten kan sturen, dan kun je ook wel even naar de klanten in het rampgebied een mailtje sturen met uitleg waarom er een storing is en wanneer alle storingen zullen zijn opgeheven, maar niets van dat al.

Vrijdag de 15e had ik er genoeg van. Ik wilde bellen met de technische dienst, maar de wachttijd bedroeg zeventien minuten. Ook bij een gratis nummer ben ik er dan klaar mee. Bovendien bedacht ik me waarom ik eigenlijk de technische dienst zou gaan bellen. Dan gaan ze de router misschien weer resetten, want waarschijnlijk moeten ze over de aard en de duur van de storing gewoon hun bek houding van de leiding.

Ik belde dus met de afdeling facturen en kreeg binnen de minuut na het menu een medewerkster. Ik vroeg haar wat voor gevolgen de storingen die al de hele week duurden, voor mijn factuur hadden. Tot mijn verbazing was ze niet verbaasd. Blijkbaar hadden ze er bij Ziggo al rekening mee gehouden dat er altijd wel mensen zijn die aan geld denken. Ze vond dat ik wel recht had op een restitutie. Ze ging aan het rekenen en er zou € 10,00 van de eerstvolgende factuur worden afgetrokken. Ze klonk wel erg lief, maar ik vond dat ze wel meer mocht aftrekken. Dat begreep ze verkeerd. Toch nam ik maar genoegen met dat bedrag. De tv en telefoon gaven geen problemen, dus het ging alleen van de internet betaling af.

Dat is op het moment dat ik deze column schrijf vijf dagen geleden. Nog altijd zijn er dagelijks storingen. Ik denk er dan ook hard aan om over te stappen. Ik denk ook niet dat ik de enige ben. Het gebied waar de storingen zich voordoen is namelijk tamelijk groot en niemand weet nog wat het is en hoelang ze gaan duren. Wat mijn betreft moeten we de vraag stellen: willen we meer of minder Ziggo. Wat mij betreft: minder, minder, minder.