Die vervelende Eerste Kamer

Iedereen die het nieuws een beetje volgt zal de overweldigende hoeveelheid nieuws met betrekking tot de Eerste Kamer niet zijn ontgaan. 'De Eerste Kamer is er enkel om wet en regelgeving inhoudelijk te controleren aan de (grond)wet', roept de een. 'Hopeloos verouderd', roept een ander. 'Een geldverslindende monster', 'tijd om de Eerste Kamer te moderniseren' of simpelweg een 'afschaffen'.

Rutte zelf hield het bij een 'we zoeken steun van verstandige partijen'. Van oudsher was de Eerste Kamer een huis waardoor onze koning nog wat invloed kon uitoefenen op het kabinetsbeleid. Die tijden zijn we tegenwoordig ver ontstegen. Wat is de Eerste Kamer wel? Het is een politiek huis om controle uit te oefenen op beleid en eventuele scherpe kantjes uit het beleid te poetsen en waar nodig zelfs te blokkeren. Waar leden stemmen 'zonder last'. Hierbij beslist een Eerste Kamerlid, net als een Tweede Kamerlid zelf of deze voor of tegen een wetsvoorstel stemt, ongeacht de reden. Nergens staat dat dit enkel voor een (grond)wettelijke toets moet zijn noch dat (partij)politiek hierbij verboden of wenselijk is. Zelf zou ik er bij willen toevoegen dat een Kamerlid 'naar eer en geweten' hoort te stemmen. Het is niet verwonderlijk dat Nederland wordt klaargestoomd voor een wetsvoorstel om de Eerste Kamer af te schaffen of in te perken.

Naast het afschaffen van de Eerste Kamer wordt ook nogal gesproken over het instellen van een kiesdrempel, een districtenstelsel of het verkleinen van de Tweede Kamer als mogelijke maatregelen om Nederland bestuurbaar te houden. Uiteindelijk draaien deze voorstellen vooral om macht en weinig om het verbeteren van de democratie. Als we deze maatregelen zouden combineren zorgen we ervoor dat de absolute macht in Nederland ineens bij een aantal grote partijen ligt en je vaak zelfs nog maar twee partijen zult nodig hebben om beleid uit te voeren. Hiermee pleeg je een directe afbraak op een evenredige, representatieve democratie. Dit lijkt misschien handig om beleid snel door te voeren maar we hebben helaas al kunnen merken hoe de bv Nederland bestuurd zou worden mocht iets als dit daadwerkelijk worden doorgevoerd. Met een groot verschil dat het huidige kabinet Rutte II nog enigszins in toom wordt gehouden door de 'C3' en daarmee dus de gewraakte Eerste Kamer. Iets waar ze graag van af willen.

Op alternatieven zoals adviezen van de Raad van State hoef je niet te bouwen daar deze adviezen meer dan eens genegeerd worden. Daarnaast hoef je ook maar weinig tegengas uit Europa te verwachten op Nederlands beleid tenzij dit in direct conflict ligt met Europese belangen, we zijn immers al zeven jaar verder nadat er een uitspraak ligt met betrekking tot het recht op een advocaat tijdens een politieverhoor. Iets dat nog steeds niet is geregeld in Nederland. Gelukkig was het downloadverbod na een uitspraak van het Europees hof zo geregeld… Laten we in ieder geval voorkomen dat er minder controle kan worden uitgevoerd, een mogelijke oplossing kan juist gevonden worden in het uitbreiden van de hoeveelheid zetels in de Eerste en Tweede Kamer. Voor een grotere vertegenwoordiging, betere specialisatie, meer controle van Kamerleden en daarnaast het makkelijker kunnen wegwerken van de grote hoeveelheid plenaire debatten en commissievergaderingen. En natuurlijk niet meer bewust een confrontatie met de Eerste Kamer opzoeken om achteraf te klagen hoe oneerlijk het allemaal wel niet is.