Oudjes uit de auto

Twee weken geleden fietste ik na het boodschappen doen naar huis. Een vrouw die ook in onze wijk woont fietste met me mee. Gezellig keuvelend reden we langs een Lidl die bij ons in de buurt is gevestigd. Plotseling werden we opgeschrikt door een harde klap. We keken in de richting van de klap en zagen dat een auto bij het inparkeren met zijn achterkant de bumper van een geparkeerde auto had geraakt. Een mannetje stapte uit en ging de achterkant van zijn eigen auto bekijken, maar keek niet naar de andere auto. Wij gingen dus zelf maar eens kijken of daar schade aan was, want we waren per slot van rekening getuigen. Degene die de botsing had veroorzaakt was een oude man die zonder wandelstok helemaal krom liep. Zijn vrouw zat nog in de auto.

Terwijl wij met iemand stonden te kletsen die de botsing ook had gezien, bleek de man weer te zijn ingestapt en met een enorme vaart reed hij nog een keer achteruit tegen de andere auto aan. We schrokken ons kapot. We hebben toen net zo lang op de man ingepraat tot hij niet meer achter het stuur ging zitten. We hebben de politie gebeld en de zaak uitgelegd.

Ik dacht wel dat de man al dik in de tachtig was en zijn vrouw ook. Het arme mens stond te trillen op haar benen. Ik heb haar dus maar wat gekalmeerd en op een bankje dat daar aanwezig was laten plaatsnemen. Die man was ook volledig in de war, maar zonder onze tussenkomst was hij gewoon weer ingestapt en had waarschijnlijk de auto achter hem en misschien ook wel die voor hem volledig in de prak gereden. Die oude mensen zijn vaak ook nog ontzettend eigenwijs namelijk.

Ik verbaasde me erover dat zo'n man nog een rijbewijs had. Hij was beslist een gevaar op de weg. Bij het inparkeren bleek al dat hij totaal geen reactievermogen meer had. Hij vond zelf van wel en vertelde dat hij nog regelmatig met zijn auto de weg op ging en al jaren geen schade had gehad. Hij vertelde er niet bij of hij misschien wel iemand had doodgereden.

Dat laatste komt namelijk voor. Deze oude mensen veroorzaken vaak ongelukken. Een aantal jaren geleden is een vriendin van ons nog doodgereden door een vrouwtje van in de tachtig. Die reed haar auto achteruit van de parkeerplaats, maar reed zo hard achteruit dat die vriendin met fiets en al werd geschept en ter plekke overleed.

Dit keer bleef het dus bij blikschade, maar ik ging toch maar eens kijken hoe dat dan eigenlijk zit met het rijbewijs van bejaarden. En wat bleek? Vanaf 1 januari 2014 is de keuringsleeftijd voor ouderen verhoogd naar 75 jaar en je hoeft dan maar één keer in de vijf jaar te worden gekeurd. De man bleek 87 jaar te zijn, dus die kon nog fijn drie jaar auto's in de prak rijden of op de grote weg ongelukken veroorzaken. Hij had namelijk geen snel reactievermogen meer. Ik vind zo'n termijn van vijf jaar boven de 75 jaar onverantwoord.

Vorige week las ik bovendien een krantenartikel op internet waarin te lezen was dat het aantal ouderen dat in het verkeer omkomt explosief toeneemt. Vorig jaar kwamen 140 ouderen om. En dan hebben we het nog niet over het aantal ongelukken waarbij ze anderen schade berokkenen.

Verkeersexperts dringen aan op een soort Cito-toets voor ouderen. De oudere automobilist moet daarmee aantonen dat hij of zij de verkeersregels nog kent en gevaarlijke situaties kan onderkennen. Dat moet dan via de computer. Ik zou ze dan eerst maar een cursus computergebruik geven.

Dan lees ik verder dat ouderen moeite hebben met coördinatie, technische handelingen en het inschatten van plotseling opdoemende risico's. Dat is me nogal wat. Als je bedenkt dat steeds meer mensen steeds ouder worden, dan komt er dus een enorme berg risico in het verkeer. Het aantal automobilisten van boven de 85 steeg de afgelopen jaren van 21.000 naar 72.000. Er zijn dus 51.000 potentiële brokkenpiloten bijgekomen.

Ik ben zelf nu 71 en heb prima reflexen, maar ik heb geen rijbewijs en ook geen auto. Op de fiets heb ik geen problemen, maar in een auto gaat alles veel sneller. Ik zou niet weten of ik dan nog dezelfde reflexen heb. Ik weet wel dat veel mensen van mijn leeftijd die reflexen niet hebben, laat staan als ze boven de tachtig komen.

Ik zou dus zeggen: ben je tachtig jaar? Dan is het autorijden klaar. Niks medische keuring om de vijf jaar. Niks Cito-toets. Laat je maar rijden. Er is nu eenmaal een leeftijdsgrens voor veel dingen. Je moet achttien zijn om in de prostitutie te kunnen. Onder de achttien mag je geen alcohol drinken. Sommige films zijn voor boven de zestien. Je hebt pech als je alles over seks al weet en toch niet naar een pornofilm mag kijken. Word je overmorgen achttien? Pech gehad. Geen biertje. Waarom dan niet de regel: tachtig jaar? Autorijden, vergeet het maar.