Het Eerlijke Bedrijf

Door het bijna maniakale enthousiasme voor biologisch eten dat een vriend van mij er sinds een paar jaar op na houdt, ben ook ik wat kritischer gaan kijken naar de herkomst en ingrediënten van de producten die ik koop. Naast een inderdaad schrikbarend hoge hoeveelheid E-ingrediënten is mij één ding steeds sterker gaan opvallen; de hoeveelheid leugens. Niet directe leugens, daar kan ik ze helaas niet op betrappen (kijk daarvoor de Keuringsdienst van Waarde of check Foodwatch), maar meer zaken die in mijn ogen misleidend zijn of gewoon bitter weinig betekenis hebben. Gezien ik zelf een Master in Marketing heb, was mij dit fenomeen niet geheel vreemd. Maar tóch... zou het niet mooi zijn als fabrikanten gewoon wat eerlijker zouden zijn?


Met dit idee in mijn hoofd, zat ik al snel te fantaseren over het concept van 'Het Eerlijke Bedrijf' met alleen maar 'eerlijke slogans'. Zo stel ik mij voor dat er op producten geen “Verbeterde Receptuur!” meer staat, maar eerder iets als “Omdat weinig mensen dit lekker vonden, hebben we het recept moeten aanpassen”, en in plaats van “Wegens groot succes in prijs verlaagd” zou er staan “Geen hond kocht deze troep, dus om er tóch vanaf te komen bieden we het tegen dumpprijzen aan”.


Ik stel mij reclameborden voor waar niet de enorme arrogantie van “het beste product” wordt geclaimd, maar waarop gewoon eerlijk wordt gezegd: “Wij denken dat onze chips best wel lekker is. Gezien er echter al zóveel chips op de markt is kunnen we niet echt onderscheidend meer bezig zijn. We hopen natuurlijk wel dat u onze chips tóch een keertje probeert zodat u het uit gewoonte misschien wel vaker zal kopen. Uiteindelijk heeft ú dan chips en kunnen wij een bedrijfje hebben en des avonds onze vrouw en kinderen te eten geven.


Hmmm, als ik dat zo overlees begrijp ik echter wel dat dit niet op reclameborden staat. Het is immers veel te lang voor de nul punt acht seconde aandachtsspanne die mensen voor een reclamebord hebben. Misschien kan er echter ook wel eerlijk worden gedaan in pakkende slogans. Zo kan de frietkraam op een muziekevenement adverteren met “Koop hier uw té dure friet, veel keus heeft u immers niet!” en  zal  de Aldi koppen met “Lelijke mensen alom, maar de prijs is waar ik voor kom”.


Al met al zou het denk ik een groot succes zijn. Mensen zullen slogans weer met interesse lezen teneinde een weloverwogen keuze te kunnen maken tussen de miljoenen opties. En als we mensen eenmaal zo ver hebben dan weet ik al precies wat ik ga doen: een nieuw Chipsmerk opzetten waarop ik in koeienletters zet “Als Beste Getest!!”.

Een waterdicht plan, al zeg ik het zelf.