Sms "verneukt" naar ...(¤0,80 p.o.b.)

Ik doe niet aan verkiezingen. Sms-verkiezingen heb ik het dan over. Je wordt verneukt. Iedereen vermoedt dat natuurlijk. Maar ik heb nu over een aantal tv-programma's wat informatie dichter bij de bron gekregen. En geloof me: zodra er een commercieel belang in het spel is, telt jouw sms niet mee.

Ik geef het eerlijk toe: ook ik heb wel eens zo'n veel te duur sms'je gestuurd.
Niet omdat gratenbaal Wendy van Dijk me daartoe aanzette.
Nee, puur omdat mijn vijftien jaar oude auto op instorten stond. En die hagelnieuwe Toyota me ondanks dat gillende ‘X-Factor' op de motorkap een - op dat moment nog - heel betrouwbare prijs leek.
(Laten we eerlijk zijn: wat is nou een sms'je van tachtig cent voor zo'n nieuwe bak?)
Natuurlijk, de kans dat uitgerekend ik ‘m win is erg klein.
Maar hoe klein? Dat is de vraag.
Eigenlijk meer: een raadsel.
En dat zal het wel altijd blijven ook.
Want de aantallen binnengekomen sms'jes worden nooit bekendgemaakt.

Dat geldt ook voor de exacte verdeling van die sms'jes over de deelnemers. Of ze nu popstars, musicalpoppetjes, X-Factortjes of dancing queens zijn.
Percentages zien we in de uitslag, maar nooit de aantallen sms'jes.
Die zou ik veel liever zien: laat maar eens zien hoeveel euro's er binnenstromen.
SHOW ME THE MONEY!
Weet ik meteen of die Yaris eigenlijk niet een Lexus moet zijn. En ik ook daarin word verneukt.
Veel kijkers willen ook vast liever de aantallen stemmen zien. Want voor een hoop mensen is het woord en de uitleg van het begrip percentage al net zo'n ingewikkelde opgave als het uitspreken van het woord legitimatie ("liggemetaasie") of psycholoog ("spiegolloog").

Maar nee, het enige dat je zeker weet in sms-stemmenland is de aanwezigheid van een notaris. Uiteraard even verplicht in beeld (dat zit wel goed!) zien we hem ongemakkelijk lachend nog snel zijn maatwerkmouw over zijn rond de pols bungelende roségouden Audemars Piguet schuiven.
Je vermoedt dat je wordt verneukt. Maar je kunt het niet hard maken.
Nu hoorde ik onlangs echter een aantal verhalen waar ik van schrok. Vooral omdat de bronnen een bijna Peter R. de Vries-achtige betrouwbaarheid kennen.

We gaan even terug naar de eerste Big Brother reeks in 1999.
‘Big' Bart was de jonge, hippe vent, die in het huis vooral furore maakte door voor de camera's een missionariswipje te maken met goedlachse, geile Sabine.
In de finale was ‘knuffelbeer' Ruud zijn opponent. Een dommige goeierd, die vooral lekker kon masseren en knuffelen.
Het Nederlandse publiek stemde ‘massaal' per sms.
(Hoe massaal, dat zullen we nooit weten.)
De telecommedewerkers die zich bezig hielden met de techniek om de binnengekomen smsjes te tellen, zagen dat knuffelbeer Ruud de meeste stemmen kreeg. Maar RTL4 vond Ruud niet zo goed passen bij het imago.
Nee, de jonge hippe Bart, dat paste daar veel beter bij.
En dus won Bart.
Zo luidt althans het verhaal dat ik uit een - op zijn zachtst gezegd- behoorlijke nabije bron hoorde.
Zou het waar zijn? Niemand die dat keihard durft te beweren, ook ik niet.
De machtige John de M. trekt dan persoonlijk de stekker uit de hele FOK!-site. Of sluit je verplicht op in zijn Gouden Kooi of een of andere griezelige Bunker.

Ook van een ander programma heb ik van een van de direct betrokkenen gehoord dat er gerotzooid werd met uitslagen: Het Beste Idee van Nederland. Een programma waarin stumpers hun Klazien-uut-Zalk-achtige middeltje aanprijzen als ware dit het achtste Wereldwonder.
Wie zouden er doorgaan naar de finale in een van de afgelopen seizoenen? Geloof me, toen de juryleden ‘anoniem' en ‘elk op een dichtgevouwen briefje' hun stem in een bak gooiden, was de optelsom voor Tooske en Henk-Jan geen verrassing.
Van tevoren was bekokstoofd welke deelnemers naar de finale moesten gaan. Want finalisten in een finale betekent: miljoenen kijkers voor een product dat zeer waarschijnlijk op de markt komt.
Betere reclame kun je je toch niet wensen?
Hoe het zit met de betrouwbaarheid rond het sms'en in de finale kon mijn bron me niet vertellen. Wel opmerkelijk dat fanatieke sms-stemmers uren na afloop van de live-uitzending nog een bericht kregen in de trant van: bedankt voor je stem, we gaan 'm verwerken, blijf kijken.

Ja, eigenlijk is het ook logisch. Er is een commercieel belang en dat gaat boven de stem van de kijkers. Natuurlijk hebben de makers hun weerwoord klaar.
De notaris checkt alles.
Als kijkers kiezen, dan is dat toch al een commercieel belang? Dat betekent toch per definitie dat die zangeres succesvol zal worden?
Het klinkt allemaal heel logisch.
En op de dag dat alle cijfers van ‘sms-uitzendingen' realtime ergens te volgen zijn, ga ik ze geloven. Echt waar.
Tot die tijd blijft smsjes sturen naar tv-programma's spannend:
je weet nooit wat ermee gebeurt.
Die nieuwe auto heb ik trouwens zelf maar gekocht.
Als je niet meer sms't, spaar je een hoop geld uit.