Telefoonterreur

'Mijn huidige abonnement loopt af op 29 maart, dus ik wil dan graag mijn nieuwe abonnement in laten gaan.' vertelde ik doodgemoedereerd, onwetend over alle ellende die nog komen ging.
'Dat is prima meneer, u bent ruim op tijd, ik zeg hierbij uw T-Mobile abonnement per 29 maart op.'
Met een opgelucht gevoel liep ik de t for telecom winkel uit. Binnenkort zouden de telefoonrekeningen van boven de 50 euro eindelijk tot het verleden behoren.

'Goedemorgen meneer, ik zou op 29 maart de overstap maken van T-Mobile naar Vodafone, maar mijn nieuwe simkaart geeft nog altijd geen teken van leven, en het is inmiddels al 4 april.'
'Ik zal het eens nakijken voor u,' vertelde de vriendelijk klinkende stem aan de andere kant van de lijn, 'ah, volgens onze gegevens stapt u op 3 mei over op Vodafone.' Verrast over de willekeurig klinkende datum probeerde ik 'dat is vreemd, ik had toch duidelijk 29 maart aangegeven, kunt u de overstap niet bespoedigen?'
'Ik ga mijn best voor u doen meneer.' Enkele minuten later kwam het verlossende woord: 'Ik heb goed nieuws, u bent vanaf 11 april klant bij Vodafone!' Opgelucht van alle gedoe af te zijn hoorde ik mezelf mompelen: 'Hartelijk dank voor de moeite, ik ben blij dat het alsnog gelukt is.'

'Een goedemiddag. Ik heb vorige week contact met u opgenomen, en mij werd verteld dat ik op 11 april van de T-Mobile naar de Vodafone wereld zou worden geslingerd. Maar helaas, het lijkt wederom mis te zijn gegaan, het display houdt hardnekkig vol dat ik nog immer met T-Mobile van doen heb.'
'Dat zullen we eens nakijken meneer, hebt u een momentje?'
'Uiteraard...'
'Volgens onze gegevens stapt u op 3 augustus over op Vodafone.'
Mijn doorgaans rustige gemoed werd nu toch danig op de proef gesteld.
'Dat moet een misverstand zijn!'
'Nee hoor, het staat er echt, 3 augustus.'
'Ja maar...' stamelde ik, waarna ik het verhaal zo vriendelijk mogelijk opnieuw uit de doeken trachtte te doen.
'Dan ligt de fout hoogstwaarschijnlijk bij T-Mobile, ik ga er direct achteraan.' aldus de behulpzame jongeman. 'Dat is vreemd meneer, volgens T-Mobile ligt er een goedgekeurde aanvraag voor nummerbehoud, welke in zou gaan op 29 maart. En ook nog eentje voor 11 april. Ik ga nu meteen Vodafone bellen, dan komt het ongetwijfeld in orde.'
Tien minuten en drie wachtmuziekjes later: 'Helaas, de betreffende afdeling is vandaag niet aanwezig, maar ik zal u morgen hierover terugbellen.'
'Heel fijn, bedankt voor de moeite.'
Twee dagen later werd mijn nog altijd door T-Mobile gerunde telefoon inderdaad opgeschrikt door een onbekende gast. 'Met t for telecom; het is voor elkaar hoor! Op 3 mei gaat uw nieuwe abonnement in. Het is nu definitief!'
'Hèhè, nou ja, beter laat dan nooit zal ik maar zeggen,' zuchtte ik, 'fijn dat het nu eindelijk gelukt is.'

'Een goede... ehm, hallo. Mijn abonnement dat 29 maart, 11 april en 3 mei zou ingaan heeft de weg naar mijn telefoon nog steeds niet kunnen vinden. En ik weet toch zéker dat het vandaag de grote dag is.'
'Laten we dat even nakijken meneer... In onze computer staat 3 augustus als overgangsdatum.'
'WAT? Vorige keer heeft uw lieve collega mij verzékerd dat het toch echt vandaag in zou gaan'. Als in een droom dreunde ik de voorgeschiedenis nogmaals op.
'Dat is heel vervelend meneer, er moet iets mis zijn gegaan.'
'Dat is wel duidelijk ja; er blíjven dingen misgaan. Ik wil gewoon dat mijn nieuwe abonnement ingaat!'
'Dat snap ik heel goed meneer, ik ga meteen bellen met de betrokken providers.'
Door de luidspreker klinkt het monotoon: 'Hier bij Vodafone staat dat het abonnement op 3 augustus ingaat, alle andere aanvragen zijn door T-Mobile afgewezen.'
En even later: 'Bedankt voor het wachten; T-Mobile heeft alle aanvragen goedgekeurd hoor meneer. Als Vodafone contact met ons opneemt kan het binnen vijf werkdagen worden geregeld.'
Blij richtte de aardige verkoper zich tot me met de mededeling dat het nu nog slechts een kwestie van tijd zou zijn dat ik een officiële Vodafone klant was.
'Ik zal het onmiddellijk doorgeven aan Vodafone.'
'Goedemorgen, nogmaals met t for telecom. U kunt het nu met T-mobile regelen hoor, ik had ze zojuist aan de lijn.'
'Okay, blijft u aan de lijn?' zei de Vodafone mevrouw, 'dan gaan we dat meteen doen....Helaas meneer, volgens T-Mobile is dat niet mogelijk.'
'Maar... ik had ze vijf minuten geleden aan de lijn, en toen kon het wel!' antwoordde mijn nu toch ook enigszins gepikeerd geraakte woordvoerder.
'Hallo, nógmaals met t for telecom. Ik had zojuist een collega van u aan de lijn en die zei......'
'Ik ga het eens vragen' was het standaard antwoord van de medewerker met de onuitspreekbare naam. Twee wachtmuziekjes later: 'het is helaas onmogelijk meneer om het binnen vijf werkdagen te regelen'.
'Maar uw collega....'
'Ik zal het nogmaals navragen.'
Nog geen minuut later had de man beter nieuws: 'We kunnen een uitzondering maken meneer! Dan moet u Vodafone nu de opdracht geven om met onze afdeling nummerbehoud te bellen.'
Olé, witte rook in zicht!
'Dag Vodafone, u moet nú bellen met de afdeling nummerbehoud van T-Mobile...'
Na 90 minuten werd het in de winkel inmiddels wel een beetje warm.
'Bij Telfort kunnen ze het door u gegeven nummer niet vinden meneer.'
De oren van de tot dan toe kalme verkoper vertoonden witte rooksporen. 'HET IS T-MOBILE!!!!!'
'Oh, in onze computer staat Telfort.'

Zucht

'We hebben met T-mobile contact opgenomen, en ze zeggen dat het door u gewenste overzetten niet mogelijk is.'
'WAAAAAATTTTTTTTTTTT???' stuiterend kneep de verkoper weer de telefoon, en belde .... juist, T-Mobile.'
'U vertelde %$&#.....' en hij begon van voren af aan.
Na tien minuten schreeuwen werd ons verteld dat we zelf een nieuwe aanvraag voor nummerbehoud konden doen in het systeem van Vodafone via de site van T-Mobile.

Eind goed al goed? Niet helemaal. Mijn contract was onbekend in het systeem van Vodafone. Gelukkig kenden we het nummer inmiddels uit het hoofd.
'Goedemiddag, ik bel u voor de 814e keer over het contract van een klant die hier bijna woont. Kunt u altublieft een contract opstellen... alstublieft, ik geef het op...' De uitputting nabij kon de verkoper mij mededelen dat de martelgang voorbij lijkt te zijn. Met de nadruk op lijkt. Zou ik dan echt binnen vijf werkdagen de ondoordringbaar ogende Vodafone barrière kunnen slechten? 


Mei 2009

Epiloog: ruim voor 3 augustus maakte ik uiteindelijk gebruik van de Vodafone diensten.  21 juli was de grote dag. Ik ben in vier maanden tijd tien jaar ouder geworden.