Welja, rij een trampassagier dood

Tientallen Rotterdamse trambestuurders hebben het onderweg vooral druk met hun mobieltje. Terwijl ze rondrijden met hun tram, zijn ze druk aan het bellen, aan het SMS’en en -als ik de verklaringen van reizigers mag geloven- zelfs spelletjes als Tetris aan het spelen. Ook wanneer ze een halte naderen. Levensgevaarlijk. “Welja, rij een trampassagier dood,” denk ik dan wel eens.

De directie van de Rotterdamse Elektrische Tram beschouwt dit zo te zien niet als een ernstig probleem. Want dit is al geruime tijd aan de gang, en ik zie het aantal bellende en telefoonknopjes indrukkende trambestuurders niet afnemen.

Pak 'm beet de helft van de Rotterdamse trambestuurders vertrekt niet op tijd van de beginhalte, en wacht op de tijdhaltes onderweg niet op de geplande vertrektijd. Dat betekent dat op gemeenschappelijke trajecten de trams van verschillende lijnen niet om en om iedere vijf minuten voorbij komen, maar in bosjes van twee of drie tegelijk, en dan weer tien minuten niets. Jaar in, jaar uit lukt het de directie van de RET niet, hier noemenswaardige verbetering in aan te brengen. Ik heb de stellige overtuiging, dat dit komt doordat de RET-directie onvoldoende zijn best doet om dit euvel eens en voor altijd op te lossen.

De opdrachtgever van de RET, dat is de Stadsregio Rotterdam, vindt het allemaal wel prima. De politiek heeft besloten dat het voortbestaan van de RET belangrijker is dan het belang van de reizigers. Dus roept de Stadsregio onder aanvoering van verkeerswethouder Baljeu dat het uitstekend gaat met de RET. Steeds beter. Een beschamende vertoning.

Vanmiddag botste in de Vierambachtstraat een tram van lijn 23 op een stilstaande tram van lijn 21. Veertig gewonden, waaronder ook tien zwaargewonden. Wanneer de trams volgens de dienstregeling vijf minuten na elkaar moesten rijden, is de verdenking groot, dat een van deze trams zich allesbehalve aan de dienstregeling heeft gehouden. Dat de achterste tram zonder te remmen op zijn voorganger is geknald, leidt -gezien de reputatie van de Rotterdamse trambestuurder- tot de verdenking dat de bestuurder van deze tram het drukker met zijn mobieltje zal hebben gehad of zoiets, dan met het veilig en waakzaam besturen van zijn tram.

Dat laatste vermoeden wordt nog extra gevoed doordat de trambestuurder die op zijn voorganger knalde, door de politie is gearresteerd. Dat is niet zomaar. Meestal kan de veroorzaker van een ongeval ter plaatse zeggen wat er is gebeurd. Iemand afvoeren naar het politiebureau is in zo’n geval uitzonderlijk.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het ongeluk niet met eigen ogen zien gebeuren. Maar wanneer de botsing inderdaad is veroorzaakt door het geen rekening houden met de dienstregeling of  doordat de trambestuurder druk bezig was met zijn mobiele telefoon of andere flauwekul, dan kunnen de Rotterdamse verkeerswethouder Baljeu en de Rotterdamse tramdirecteur Peters wat mij betreft allebei naar huis. Hun positie is dan niet langer houdbaar.