Genaaid bij Albert Heijn

Toch raar. Bedrijven die hun klanten niet besodemieteren zien op de beurs, ondanks miljardensteun van de overheid, hun koers kelderen. Bedrijven die de kluit wél belazeren hebben daar geen last van. Ondanks de kredietcrisis blijft het aandeel Ahold prima op niveau. De wereld op zijn kop! Al eerder stelde ik hier aan de orde, dat je als klant bij Albert Heijn een extra groot risico loopt, te worden belazerd. Iets met hardnekkig weigeren, foute prijzen aan te passen. Kijk maar: http://frontpage.fok.nl/column/8232/1
Mijn oproep, als boetedoening een bedrag aan een goed doel te schenken, heeft Albert Heijn gewoon genegeerd. Meer dan een lullig standaardbriefje kon er niet af, bij de marketingafdeling.

En Albert Heijn heeft een nieuwe truc bedacht om de kluit te belazeren. Een week of twee geleden. Bordjes op de schappen: Bonus! AH-rookworst voor slechts 1 euro 10. Maar achter die bordjes lagen niet de huismerkworsten, maar die van Unox. En dus was de argeloze klant bij de kassa opeens 1 euro 90 armer. Is ‘ie mooi voor 80 cent belazerd. En denk nou niet dat dat een foutje van de vulploeg was, dat na een dagje weer was hersteld, hoor. Nee, die oplichterstruc hebben ze de hele week geflikt; ik heb de hele week een Bonusworst van het aangegeven schap gehaald, en een Unox-worst afgerekend. Heb ik de Albert Heijn op hun fout gewezen? Nee, want daar doen ze, zoals eerder is aangetoond, toch niets mee. Dus: een slimme consument koopt niet meer bij Albert Heijn. Schandelijk dat zulke dingen kunnen gebeuren. Ik ben hartstochtelijk voorstander van veel strenger overheidstoezicht op graaiende middenstanders. Dat jaren-50-kabinet van ons bemoeit zich overal mee qua betutteling. Maar de burger écht beschermen tegen gegraai? Ho maar!

Dus je wordt gewoon genaaid. Ook met die onzinnige Bonuskaart trouwens. Daar staat op te lezen dat je gegevens niet aan derden ter beschikking worden gesteld. Maar in de praktijk gebeurt dat regelmatig. Het Openbaar Ministerie vraagt klantgegevens regelmatig op. Op zich niets mis mee, als dat echt nodig is om boeven te vangen, maar ik maak me grote zorgen. Want stel, dat het OM net zo zorgvuldig met die klantgegevens omgaat als met de strafdossiers… Die raken zoek of komen bij de verkeerde advocaat terecht. Ik wil niet dat allerlei louche strafpleiters weten, hoe vaak ik appelmoes dan wel andijvie eet. Albert Heijn moet op die Bonuskaarten de klant gewoon niet voorliegen. Zijn gegevens liggen gewoon op straat. Trouwens, welingelichte kringen vertelden mij, dat je ook zonder dat je een Bonuskaart bezit, aan de kassa wel de korting kan eisen. Iets met gelijke behandeling ofzo. Daarom roep ik iedere consument die toch nog bij AH gaat winkelen op, zijn Bonuskaart niet meer te laten zien, en gewoon de korting te eisen. Dat zal ze leren!